Warning: Use of undefined constant default_charset - assumed 'default_charset' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/kuopassa/public_html/keskustelu/index.php on line 3
Onko gootin pakko kuunnella goottimusaa? - Sivu 6

Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Onko gootin pakko kuunnella goottimusaa?

Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 18.03.2014 11:49

Lainaus: Nordis

hassu tukka on määrittävämpi tekijä kuin musiikki?

Gootit eivät tuomitse ketään..

Jotkut tarvitsevat musiikkista, ja jotkut eivät, koska ovat yliherkkiä äänille. Tarvitsevat omaa tilaa ja hiljaisuutta.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 18.03.2014 14:38
Minä pohdiskelin tätä asiaa tuossa yksi päivä bussimatkalla töihin ja mietin, että periaatteessahan tuo on ihan totta, että ei kukaan väitä olevansa metallisti (lue: hevari), jos kuuntelee vain paria pumppua ja muuten jotain muuta. Itsehän siis en goottimusiikista piittaa pahemmin paria poikkeusta lukuunottamatta ja muutoin kuuntelen jotain muuta, joten periaatteessahan en voisi kutsua itseäni gootiksi. Totta. Samati jos joku sanoo olevansa hoppari ja kuunteleekin vaikka iskelmää.

Se, mihin päätelmiin tulin pohdinnoissani oli se, että moni ikäisistäni (olen siis -92) luulee metallimusiikin olevan "goottia", vaikkei se oikeastaan niin olekaan. Edelleenkin siis olen sitä mieltä, että metallimusiikki on aiheiltaan ja synkkyydeltään hyvin lähellä goottimusiikkia, että periaatteessa ne voitaisiin luokitella samaan syssyyn (ei siis musiikillisesti, vaan ulkoisesti, kun synkkiä asioita kummatkin periaatteessa käsittelee suurimmaksi osaksi). Koska mediassa ja muutenkin kaikkialla papatetaan sitä, miten metallimusa on goottia, ei ole ihmekään, että minun ikäiseni ja nuoremmat kuvittelevat median tuoman kuvan olevan täysi totuus. Tietysti pitää aina ottaa selvää asioista, ennen kuin rupeaa itseään miksikään luokittelemaan (jos siis haluaa luokitella). Periaatteessa voitaisiin siis syyttää median antamaa vääränlaista kuvaa gooteista. Esimerkiksi itse en koskaan tiennyt, että on olemassa genre nimeltään "goottimusiikki" ennen kuin perehdyin aiheeseen tarkemmin. Olin ehtinyt jo monta vuotta ennen kyseistä ahaa- elämystä hokemaan joka paikassa (ja teen sitä vielä edelleenkin) olevani gootti, kunnes totuus tulikin eteen. Kuuntelemani genre ei ollutkaan goottia, vaan metallia ja näin ollen minun kuuluisi kutsua itseäni metallistiksi, ei gootiksi.

MUTTA, koska goottisuuntautuksiakin on niin miljoonaa erilaista, ei ole mielestäni mitenkään väärin kutsua itseään ns. väärällä nimikkeellä. Olen mm. huomannut, että nyt on tapeltu siitäkin, voidaanko cybergootteja kutsua gooteiksi. Vaikka nyt varsinaista "metalligootti" genreä ei ole, niin minusta se voidaan periaatteessa jakaa omaan "luokkaansa", samoten kuin cyberit, sametit, perinteiset deathrockerit sun muut. Pääasia on se, että TIETÄÄ, mistä kaikki on saanut alkunsa ja millaiseksi kyseinen alakulttuuri on kehittynyt vuosien varrella. Kun sanoo itseään "virheellisesti" gootiksi, ei mielestäni kuitenkaan ole niin järkyttävän paha asia kuin sanoa olevansa lääkäri, jota ei todellisuudessa edes ole.

Sekavaa sönkkäystä, toivottavasti ymmärsitte pointtini
Kirjoittanut: Muffin (Jäsen)
  • Lähetetty: 18.03.2014 17:01
Ei se goottimetalli/muu metalli edelleenkään ole goottimusiikkia vaikka tunnelma ja sanoitukset olisi miten goottilaisia tahansa. Metalli EI ole goottimusiikkia. Kuinka vaikeaa se on ymmärtää
Suosittelen tutustumaan goottimusiikkiin vähän laajemmin, esimerkiksi vaikka kokoelman Gothic Rock - The Ultimate Collection avulla.

Jos kuuntelee vaikka tämän https://www.youtube.com/watch?v=QCg4i1f_oDY
ja tämän https://www.youtube.com/watch?v=mSZjflFVxs0
niin huomaa, että niiden välillä on aika suuri ero.

Odotan, että joku toinenkin tulisi kuittaamaan että metalli ei ole goottimusiikkia -_-
Kirjoittanut: Mirilla (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 18.03.2014 17:50
Jos termi 'goottimetalli' ei kelpaa, saako tällaiseen vialliseen genreen kuulunutta biisiä sitten kutsua edes 'goottilaiseksi metalliksi'? Onhan niissä nyt selvä sävyero!
  • Lähetetty: 18.03.2014 18:28
Tristania- Equilibrium -biisi oli aina minulle jotenkin raskas.. levoton olo. Ja varsin vastenmielisiä sanoja:

"Mistress – you made me
Mistress – you saved me"
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Lähetetty: 18.03.2014 19:18
En väittänytkään, että ne olisivat sama asia. Ne ovat täysin eri asioita. Metalli ei ole goottimusaa eikä päin vastoin. Metalli on vain ottanut vaikutteita. Itse vain miellän asian niin, juurikin siksi, mitä aiemmassa postauksessani kerroin. Hain vain niitä mahdollisia "virheellisiä" käsityksiä siitä, miksi esimerkiksi minun kaltaiseni "epägootin" on vaikea mieltää itseään joksikin muuksi kuin gootiksi, joksika on itsensä mieltänyt teinistä saakka. Ensin kuvittelee olevansa jotakin sen takia, että media on luonut aiheesta vääränlaisen kuvan ja sitten kun totuus tuleekin ilmi, onkin asia ihan toinen. Tiedän tietoisesti, etten gootiksi varsinaisesti luokittaudu, jos nyt ajatellaan "oikeaoppisesti", mutta itse pidän kyseistä kulttuurisuuntausta synkkänä, jossa tykätään synkistä asioista. Musiikki tietysti on isona paaluna, mutta tähän nyt vain on ajauduttu vuosien saatossa.

Kuten jo sanoin, goottityylisuuntauksia on niin miljoona, että eivät ne kaikki tasan sovi toistensa kanssa yhteen. Esimerkiksi juurikin tuo cyber ja "perinteinen". Niissä on aika iso ero etenkin musiikillisesti loppujen lopuksi. Tai no, en ainakaan minä tiedä ketään cyberhenkistä, joka kuuntelisi vain ja ainoastaan sitä ehtaa ja ainoata goottimusiikkia. Metallikulttuurissa on myös useampia suuntauksia, jotka eroavat toisistaan hyvinkin radikaalisti. Tokikaan metallikulttuuria ei voi goottikulttuuriin verrata, jos ulkoisesti asiaa katsotaan.

Tästä asiasta on aina tapeltu ja tullaan tappelemaan
  • • Muokkasi: Magnolia
  • Lähetetty: 18.03.2014 20:16
Minä kirjoitin edellisellä sivulla, mitä gootit kuuntelivat 1920 -luvulla? Oliko silloin Bauhaus? Goottimusiikki oli paljon ennen Bauhausia.

On rock-yhtyet, on gothicrock yhtyet.
On doom-metal yhtyet, on gothic-doom metal yhtyet.
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Lähetetty: 18.03.2014 21:25

Lainaus: Muffin

Metalli EI ole goottimusiikkia. Kuinka vaikeaa se on ymmärtää

Miksi ei? Ja kuka näin päättää?
Kirjoittanut: Chrystalis (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 18.03.2014 21:48

Lainaus: Magnolia

Minä kirjoitin edellisellä sivulla, mitä gootit kuuntelivat 1920 -luvulla? Oliko silloin Bauhaus? Goottimusiikki oli paljon ennen Bauhausia.

Gootti-tyylisuuntaa sen nykyisessä merkityksessä ei ollut 1920-luvulla.

Lainaus: Wikipedia

"Gootti on nimitys, jota käytetään yhden nykyaikaisen alakulttuurin edustajista. Goottialakulttuuri alkoi kehittyä 1970-luvun jälkipuolen Britanniassa. Lopullisesti alakulttuuri muotoutui 1980-luvun alussa, jolloin goottirockista tuli oma musiikkityylinsä. Tuolloin kyseisen musiikin ihailijoita alettiin yleisesti kutsua gooteiksi. Nimitys viittaa englannin sanaan "gothic" kauhu- ja kuolemaromantiikan merkityksessä."

Lainaus: Muffin

Odotan, että joku toinenkin tulisi kuittaamaan että metalli ei ole goottimusiikkia -_-

Komppaan täysin. Metalli =|= goottimusiikki. Kaksi "täysin eri" musiikkityyliä.

Lainaus: Abigor

Miksi ei?

Koska Hitler.

Lainaus: Abigor

Ja kuka näin päättää?

Natsikortti päättää.

Eikä vedetä hernemaissipaprikoita nenään, jookostakookosta?
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.03.2014 00:40
En ole vetämässä, mutta onhan tämä nyt hassua.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit