Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Gallup Metal vs. Goottimusa

Kirjoittanut: Belle (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 16.04.2009 17:13
Goottimusiikki vie ehdottomasti voiton. Pidän muutamasta metallibändistä, mutta en minä muuten metallista välitä sitten yhtään.
Kirjoittanut: HepZusi (Mister Halloween 2007)
  • Lähetetty: 16.04.2009 17:55

Lainaus: Malys_

Pitää myöskin vähän "puolustella" metallia siinä suhteessa että kyseessä taitaa olla monipuolisin musiikkilaji, löytyy niin laidasta laitaan erilaisia tyylisuuntia.

Joo tätähän sitä aina jaksetaan jauhaa. Ainoa vaan, että meikäläisen korviin metallin yhdistäminen toiseen genreen on tuonu aika karmeita tuotoksia ajan saatossa. Vrt. ooppera/sinfoniameininki, industrialmetal on ehkä hirveimpiä asioita mitä on tullu vastaan, humppa/folkhevi, glam(metal/hardrock), nu-metal vai mikälie metalcore(mtv-kama).

Se määrä mitä kaikkia eri tyylilajeja sitä metalliin keksitään yhdistää on musta naurettava ja sitte sillä ylpeillään jotenki erikoisena, että joo meillä on tämmönen powerpunkneoindiefuusiojazzgrindcoreyhtye jossa folkkimausteena on sisällytetty tällasii haitareita ja vetopasuunoita. Sitäpaitsi nykyaikana uusissa yhtyeissä semmoset "perus"hevibändit alkaa selkeesti olla jo aika pieni ryhmä.(Okei enhän mä näistä oikeesti mitään tiedä, kun en seuraa skeneä, mutta tällasen kuvan oon saanu ku ei siltä hevin/metallin tyrkytykseltä pysty missään välttymään.)

Lisäks yhtäkään tyylipuhdasta goottirockin ja metallin sekotusta en oo ikinä kuullu vaikka kuinka yritettäis HIM:it, Marilyn Mansonit ja Nightwishit siihen yhdistää.
Mä kuuntelen hyvin vähän metallia/heviä, mutta sillon kun kuuntelen taitaa soittimessa pyöriä joku Manowarin vanhemman tuotannon lätty tai sit vaan crustpunk. Kunhan oli vaan mukava avautua tästä "ylpeydenaiheesta" :P
Muok*nyt vaan odottelemaan jonkun metallistipuritaanin hyökkäystä.
Kirjoittanut: Malys_ (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.04.2009 17:05

Lainaus: HepZusi

Joo tätähän sitä aina jaksetaan jauhaa. Ainoa vaan, että meikäläisen korviin metallin yhdistäminen toiseen genreen on tuonu aika karmeita tuotoksia ajan saatossa.

Eikös pidäkin sitten vaan paikkansa, eipä tule mieleen muita yhtä värikkäitä musiikkityylejä mihin voidaan sotkea mitä vaan.?
Mutta jep, totta tuokin pointti mutta itse lähinnä tarkoitin katu-uskottavimpia helmiäkin joissa on käytetty sopivasti "lisämausteita" eri tyyleistä. Ilman että lopputulos kuulostaa koomiselta sekameteliltä kun on lisäilty vähän sitä sun tätä.. Hyvänä esimerkkinä mainitsemasi Manowar jolla yhdistyy sinfonisempaa musiikkia powermetallin jytkeeseen varsin toimivasti.

Ja sitten se että monipuolisuuden vuoksi metalli kyllä uppoaa yhä useamalle henkilölle jolle ei perinteisempi metalli kolahda. Ja tämä asia ei välttämättä ole tod. hyvä asia missään mielessä juurikin siitä syystä ettei niitä perinteisempiä bändejä enää oikein ole kun kaikki tahkoaa mitä ihmeelisempää viritelmää.

mutta tällasen kuvan oon saanu ku ei siltä hevin/metallin tyrkytykseltä pysty missään välttymään.

No minähän en tyrkytä kenellekään yhtään mitään, perustelen vain omia näkemyksiäni asioista ja musiikkimakuani. Olipa asia mikä hyvänsä, tyrkyttäminen on rasittavaa.

Kaikkien ei tarvitse metallista tykätä eikä kuunnella, tietenkään. Kaikki metalli ei myöskään ole automaattisesti hyvää, itse olen ainakin hyvinkin kranttu musiikin suhteen etten kelpuuta tod. mitään keskinkertaista vaan musiikissa pitää olla kaikki kohdillaan.

Eipä miullekaan iske mikään industrialmetalli tai nu-metal. Sen sijaan vähän perinteisemmät lokerot kolahtelee parhaiten.

Sitäpaitsi nykyaikana uusissa yhtyeissä semmoset "perus"hevibändit alkaa selkeesti olla jo aika pieni ryhmä.

Totta. Johtunee siitä ettei nämä perinteisemmät kategoriat myy niin hyvin (?) joten kaipa sen takia suurinosa tähtää niihin kategorioihin missä on helpompi löytää isompi "yleisö". Tästä johtuen taas tulee paljon keskinkertaisia bändejä joissa ei ole oikein mitään. Liian moni bändi joka on aloittanut hyvällä perusmetallilla, sortuu kuitenkin ennemmin tai myöhemmin valtavirran mukana kulkemiseen.
Siksi mm. on huono asia että hevi/metalli olisi nykyään tyyliin "kokokansanmusiikkia" (yöks mikä sana!skriiks!).

Muok*nyt vaan odottelemaan jonkun metallistipuritaanin hyökkäystä.

Hih, metallipuritaanit taitaa olla yleensä melkoisen leppoisia hekin joten tokkopa mitään hyökkäystä makuasioista aikaan saadaan (vaikka mistäs senkään tietää). Pientä avautumista ehkä kuitenkin.
Kirjoittanut: Fenrisulfur (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • • Muokkasi: Fenrisulfur
  • Lähetetty: 14.11.2010 20:07
Kyllä mie olen metallin puolella, goottimusasta kuuntelen lähinnä vain sitä tekno puolta kuten x-fusion & suicide commando, mutta enemmänki kaikkea black metal/folk metal... Mitä tässä nyt sitten perustelemaan ne vain miellyttävät eniten... Oikeet goottibandit niinku siouxsies ja banshees kuulostaa mulle vaan niin random rockilta.
Kirjoittanut: phaeryen (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 16.11.2010 15:57
Se, että kokee metallin jotenkin tosi värikkäänä ja monipuolisena musiikin lajina kertoo ainoastaan siitä, ettei tiedä muunlaisesta musiikista juuri mitään tai tarpeeksi.
Kirjoittanut: Niflheim (Jäsen)
  • Lähetetty: 16.11.2010 17:13

Lainaus: phaeryen

Se, että kokee metallin jotenkin tosi värikkäänä ja monipuolisena musiikin lajina kertoo ainoastaan siitä, ettei tiedä muunlaisesta musiikista juuri mitään tai tarpeeksi.

Mie taas tahdon väittää vastaan. :P Itse esmes. kuuntelen lähinnä vain death ja black-metalia tällä hetkellä, mutta omasta mielestäni metallimusiikki on erittäinkin monipuolista. Mutta tiedän myös muunlaisesta musiikista paljon, esmes. vaikka kuuntelenkin vain pelkkää örinää ja kirkkojen polttamista, niin kuuntelen myös klassista, jazzia, bluessia ties mitä JOPA Lady Gagaa (älkää tappako!) joka on tuonut ihan uuden meiningin populaari musiikkiin.

Itsehän en kuuntele, tai ainakaan tiedä kuuntelevani kuuttimusaa. '
  • Lähetetty: 16.11.2010 17:53

Lainaus: Niflheim

esmes. vaikka kuuntelenkin vain pelkkää örinää ja kirkkojen polttamista, niin kuuntelen myös klassista, jazzia, bluessia ties mitä JOPA Lady Gagaa (älkää tappako!)

Eihän tässä selityksessä nyt oo päätä eikä häntää.

Mä luulen, että tolla edellisellä viestillä tarkotettiin vähän sitä, että jos on jostain alakulttuurista ja etenkin ku kyse on musiikista kiinnostunu. Ni on aika oletettavaa et on edes pienesti jonkinsortin musanörtti. Kuuntelen pääasiassa postpunkkia mut tiedän kohtalaisesti kaikennäkösestä musiikista koska erilaiset alakulttuuri-ilmiöt joihin musiikki liittyy kiinnostaa mua.

Topicciin vähän poiketen täytyy myöntää et meikä tällä hetkellä popittelee mana manaa joka on mulle kaikkien aikojen paras suomalainen hevibändi joka ei oo hevii. Mut ohan tää tajuttoman rautanen orkka.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.11.2010 11:38

Lainaus: phaeryen

Se, että kokee metallin olevan yksipuolinen musiikin laji kertoo ainoastaan siitä, ettei tiedä metallista juuri mitään tai tarpeeksi.

Olen joskus tuolla ketjun alkupäässä vastaillut että ääneni kallistuu metallin puolelle ja tässä kannassa taidan pysyä edelleen, riippuen vähän mitä kunkin ryhmittymän alalajia vertaa keskenään. Monet goottibändit kuulostavat tylsiltä ja varsinkin se typerä ontto kaikuefekti - ei kiitos! Toisaalta taas tuoreempi metallitarjonta koostuu valtaosin ameriikantyylisestä, mukaraskaasta öriörirunttauksesta, hohhoijaa, ja muutenkin olen huomannut että metallin saralla kuuntelen usein vain niitä vanhoja hyviä lemppareita. Musamaku onkin siis levinnyt vähän sitten muihin suuntiin.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.11.2010 12:05
Miten kukaan voi edes vastata tähän ennen kuin tuolla toisessa topikissa saadaan päätettyä mitä se goottimusiikki oikein on?
  • Lähetetty: 17.11.2010 14:25

Lainaus: Nordis

Miten kukaan voi edes vastata tähän ennen kuin tuolla toisessa topikissa saadaan päätettyä mitä se goottimusiikki oikein on?

Hömö topiccihan tää on verrata jotain toisistaan täysin erilaista asiaa. Vähän ku kysyis et kumpi on parempaa bisse vai viini. Molemmat on alkoholijuomia/musiikkia ja molemmat maistuu/kuulostaa erilaiselta ja tehdään ihan eri matskuista.
Tähän topicciin voi vastata siks, että vaikka tossa toisessa topicissa päädyttäisiin siihen että goottimusa on salsaa barokkisoittimilla johon lauletaan päälle oopperaa kukkasista se ei muuta sitä tosiasiaa et goottirock on goottirockia.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit