Gootti.net

Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Kirjoittanut: Velvet Grey (Nimetön)
  • Lähetetty: 04.12.2006 16:24
Puhutte varmaan aktiivisesta eutanasiasta. Eutanasia, se perusversio, on kyllä käytössä sairaaloissa.

Komppaan muita. Ihmisellä on oikeus päättää omasta kuolemastaan. Jos on esim. jokin kivulias syöpä, ja niitä hirveitä kipuja ei pystytä riittävässä määrin lievittämään, ja tietää että sitä kuolee kuitenkin 6 kk päästä, minä ainakin haluaisin mieluiten kuolla.

Tietysti pitää ajatella myös omaisiaan. Miltä heistä tuntuisi, jos lähtisit heidän luotaan kuusi kuukautta aikaisemmin kuin olisi tarkoitus. Tämä on vähän monikanttinen juttu, ja siksi aika vaikea keskusteltava.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 04.12.2006 22:38
Lainaus: Velvet Grey Puhutte varmaan aktiivisesta eutanasiasta. Eutanasia, se perusversio, on kyllä käytössä sairaaloissa.

Niin se, että jos ihminen ei halua vakavaa sairauttaan hoidettavan?
Kirjoittanut: liothe (Nimetön)
  • • Muokkasi: liothe
  • Lähetetty: 07.12.2006 16:17
Lainaus: Iiriva Lainaus: Velvet Grey
Puhutte varmaan aktiivisesta eutanasiasta. Eutanasia, se perusversio, on kyllä käytössä sairaaloissa.

Iiriva:
Niin se, että jos ihminen ei halua vakavaa sairauttaan hoidettavan?

Iiriva: toi on aktiivista eutanasiaa. Passiivinen eutanasia on sitä, ettei esimerkiksi ysikymppiselle mummolle enää tehdä mitään jos se sairastuu jotekin vakavamminkin. Siinä vaiheessa yritetään enää vain lievittää kipuja.
Passiivisesta eutanasiasta ei vaan puhuta, mutta kuten Velvet Grey sanoi, se on käytössä.
Kirjoittanut: FrozenCorpse (Aktiivi)
  • Lähetetty: 15.04.2007 15:46
Minä olen puolesta, sillä väkisin hengissä pitäminen vastoin potilaan tahtoa on sama kuin kidutus. Sama juttu kun eläimillä, jos on parantamattomasti kipee ja on paha olla, ei koe sitä jäljellä olevaa aikaa enää sellaiseksi, että sitä haluaisi kokea, niin miksi sitten ei voisi päästä pois? Sama ku vanhukset, joilla on paha olla, joutuu kärsii ku ei saa päästää pois..ihan hirveetä antaa kitua, vaikkapa jos on joku paljon kipa aiheuttava sairaus.... Minä olen ehdottomasti puolesta, ikuisesti ei voi kuitenkaa elää kukaan..
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 15.04.2007 17:37
Kannatan passiivista eutanasiaa, ja tavallani myös aktiivista. Jos itse joskus joutuisin sellaiseen tilanteeseen, toivoisin että minulle annettaisi eutanasia. Mutta tiedän että jos joskus joutuisin tilanteeseen jossa oma aviomies tai äiti tms. olisi vihanneksena letkuissa, tuskin voisin tehdä sitä päätöstä.
  • Lähetetty: 01.08.2007 10:19

Lainaus: BronzeRain

Mutta tiedän että jos joskus joutuisin tilanteeseen jossa oma aviomies tai äiti tms. olisi vihanneksena letkuissa, tuskin voisin tehdä sitä päätöstä.

Rankkaahan tuo olisi, sitä en missään nimessä kiellä. Siltikin, mieti millaista elämää se oikesti olisi jos läheisesi vain makaisi letkuissa ymmärtämättä sen enempää maailman menosta, tunnistamatta ketään ja osaamatta edes reagoida minkäänlaiseen ärsykkeeseen.
Minusta se ei ole elämisen arvoista elämää.
Kirjoittanut: darkAngel (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • • Muokkasi: darkAngel
  • Lähetetty: 01.08.2007 17:47

Lainaus: liothe

Rankkaahan tuo olisi, sitä en missään nimessä kiellä. Siltikin, mieti millaista elämää se oikesti olisi jos läheisesi vain makaisi letkuissa ymmärtämättä sen enempää maailman menosta, tunnistamatta ketään ja osaamatta edes reagoida minkäänlaiseen ärsykkeeseen.
Minusta se ei ole elämisen arvoista elämää.

samaa mieltä. itse ainakin haluaisin itselleni annettavan eutanasian jos olisin aivokuollut.

Lainaus: BronzeRain

Mutta tiedän että jos joskus joutuisin tilanteeseen jossa oma aviomies tai äiti tms. olisi vihanneksena letkuissa, tuskin voisin tehdä sitä päätöstä.

mä en myöskään pystyis tekemään sitä päätöstä vaikka se on miun milestä parempi vaihtoehto. sitä vaan sitten syyttäis itteään että "mitä jos se oliskin siitä vironnut..."
Kirjoittanut: Evil Kitty (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 01.08.2007 19:14
Puolesta tietysti. Jos ihminen on aivokuollut, eikä pysty tekemään mitään, niin mitä sellainen tekee edes elossa? Hän ei syö ei puhu ei juo ei nuku ei liiku ei tee mitään. 0.= Outo juttu...
  • Lähetetty: 02.08.2007 10:52
Tämä juttu vaan menee nyt vähän yksikoikoiseksi. Jokainen sanoo olevansa eutanasian puolesta ja näkee samalla silmissään kuvan aivokuolleesta ihmisestä, joka makaa letkuissa jossain sairaalan perällä. Mutta, miten on jos eutanasiaa käytetään väärin? Jos Hippokrateen valaa rikotaan, eikä elämää suojellakaan siten kuin on viran alussa vannottu.
Lääkäri sanoisi potilaansa tahtoneen eutanasian, vaikka todellisuudessa tämä olisi potilaan tietämättä suorittanut tälle "armokuoleman".
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 05.08.2007 08:23

Mutta, miten on jos eutanasiaa käytetään väärin? Jos Hippokrateen valaa rikotaan, eikä elämää suojellakaan siten kuin on viran alussa vannottu.

Jos sitä on "käytetty väärin", eli jos joku terminoidaan syyttä suotta, niin kannatan sille pahantekijälle langetettavan tuomio tulla teloitetuksi julkisesti. Se toimii tehokkaana pelotteena ja poistaa yhteisön keskuudesta sellaiset yksilöt, jotka ovat murhaamassa viattomia potilaita. Problem solved.

Jos Hippokrateen valaa rikotaan, eikä elämää suojellakaan siten kuin on viran alussa vannottu.

Valan sisältöä ei ole meikälääsen hallussa, mutta voihan sitä valaa rukata vastaamaan nykyajan olosuhteita. Tuskin hra Hippokrates siitä pahastuisi.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit