Gootti.net

Eutanasia - puolesta vai vastaan?

Kirjoittanut: Mortale (Aktiivi)
  • Lähetetty: 09.09.2008 17:05
Me katsottiin juuri joku aika sitten koulussa uskonnon tunnilla video jossa kerrottiin kuinka vauvalle oli 'tehtiin' passiivinen eutanasia (=lopetetaan elämää pitkittävät hoidot tai ei edes aloiteta). Elikkä vauva oli jotenkin kehitysvammainen ja lääkärit ja vanhemmat päättivät, että niin on paras. Joten siis vauvalle ei annettu ruokaa eikä juomaa vaan hän nääntyi nälkään. Tämä ei ollut sellainen passiivinen eutanasia, joka olisi hyväksytty tehtäväksi, koska lapsi varmastikin kärsi.
Sen jälkeen on kyllä päätetty, että niin ei tehdä, oli ollut melko rankkaa lääkäreille.
Niin ja siis passiivinen eutanasiahan on sallittua, mutta aktiivinen ei. Jotkut luterilaiset papit kuitenkin hyväksyvät aktiivisen eutanasian.
Aktiivinen eutanasia on sitä, että potilas surmataan esim. lääkkeiden avulla, eli se ei välttämättä kestä pitkään, mutta on oikeastaan murha.

Aktiivisen eutanasian laillistamisessa on omat ongelmansa. Jos siitä tehtäisiin laki tulisi eteen ongelmat kuten ikä, saako toinen päättää toisen elämästä, onko ihminen masentunut (silloin saattaa tuntua että niin haluaa mutta myöhemmin voi olla erimieltä) sekä sitten se että kenet voidaan velvoittaa tekemään eutanasia ? Ei tavallista lääkäriä voi siihen pakottaa.

Ongelma passiivisessa eutanasiassa on myös se, että joku saattaa tehdä testamentin, jossa lukee esim. Jos halvautuu auto-onnettomuudessa tai muussa neliraajaisesti tms niin tahtoo passiivisen eutanasian, eli ei hoitoa vaan vain kipulääkettä jne. Kuitenkin jos näin tapahtuu, ei välttämättä tahdokkaan, mutta kerran papereissa niin sanotaan niin lääkäreiden pitää totella sitä. Ongelma siis on, että jos ihminen ei pysty sitä itse sanomaan, että haluaa lääkettä ja tahtoo elää.

Ja tää on kyllä tavallaan aika offtopicia mutta toisaalta liittyy aiheeseen. Innostuin kirjoittamaan kun kerrankin jotain tiedän.

Niin juu ja itse sallisin silti aktiivisen eutanasiankin. Jos vain on ihminen, joka on sen valmis tekemään. Ja jos henkilö, joka eutanasian haluaa, on psyykkisesti terve ja varma asiastaan..

Mortale kiittää, kuittaa ja hiljenee.
Kirjoittanut: Ania (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • • Muokkasi: Ania
  • Lähetetty: 09.09.2008 17:51

Lainaus: Velvet Grey

Tietysti pitää ajatella myös omaisiaan. Miltä heistä tuntuisi, jos lähtisit heidän luotaan kuusi kuukautta aikaisemmin kuin olisi tarkoitus.

Mielestäni olisi uskomattoman itsekästä pitää letkuissa kituvaa ihmistä elossa vain siksi, että omaisia yritetään säästää murheelta. Elämä ja ihmisarvoinen elämä ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa..

Itse olen eutanasian puolesta, suurelta osin valinnanvapauden takia. Tiedän, etten itse haluaisi ikinä kitua letkuissa vihanneksena, ja olen ilmoittanut tämän kantanani myös perheelle, varmuuden varalta. Toisaalta, jos eutanasia laillistettaisiin, olisi siinä vaarana kaikenlaisia väärinkäytöksiä; millä todistat, että liikunta- ja puhekyvytön sairas haluaa itse kuolla, eikä kyse ole vain perintöä havittelevista jälkipolvista, jos minkäänlaista hoitotahtoa ei ole määrätty.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 10.09.2008 11:34

Lainaus: Ania

Elämä ja ihmisarvoinen elämä ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa..

Juuri näin. Etenkin jos ihminen itse toivoo kuolemaa päästäkseen kivuista, tai ollaan vegetatiivisessa tilassa koneiden varassa, niin EUTANASIA - HYVÄ ASIA.
Kirjoittanut: vantaa88 (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 10.09.2008 19:25
en voi sanoa olevani puolesta enkä vastaan...mul on just nää
Ei se oo oikeen että tapetaan missään tapauksessa
mutta siis tottakai pitää kuolevan saada kuolla jos itse tai koomassa ollessaan sen perheenjäsen haluaa...
Kirjoittanut: mystinjection (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 14.10.2008 17:45

Lainaus: SirMarylee

Just tuli dokumenttia telkusta, missä oli tällänen vanha mies, joka oli sairastanu jotain sairautta 12vuotta ja se ei pystyny enää sit lopussa muuta ite tekemään nielemään ruokansa. Eutanasiahan ei ole sallittu, joten mies sitten vaan lopetti nielemisenkin ja oli sellanen vihannes ja kieltäyty kaikista hoidoista... meneehän se niinkin, mutta tuskallista nääntyä varmasti.

Olen tainnut katsoa tuon samaisen dokkarin. Oli kyllä järkyttävää katsottavaa,itse ehdottomasti kannatan oikeutta päättää omasta elämästään
Kirjoittanut: azpzv (Nimetön)
  • Lähetetty: 02.03.2010 21:34
Ihminen on luotu liikkumaan...jos Tulee niin sairaaksi ettei voi elää enään normaalia elämäänsä
niin Eutanasia on silloin paras vaihtoehto. Mä en ainakaan ala kituu sairaalassa letkuruokinnassa jos sairastuisin niin pahasti.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 03.03.2010 13:38

Lainaus: azpzv

. Mä en ainakaan ala kituu sairaalassa letkuruokinnassa jos sairastuisin niin pahasti.

Juu, eihän se kivaa ole, mutta minkäs teet, jos yhtäkkiä tapahtuu jotain ja tuollaiseen tilaan joudut?
Kirjoittanut: Kedira (Nimetön)
  • • Muokkasi: Kedira
  • Lähetetty: 03.03.2010 14:33

Lainaus: azpzv

Mä en ainakaan ala kituu sairaalassa letkuruokinnassa jos sairastuisin niin pahasti.

Täytyypäs sanoa, että kovin olen itse kiitollinen siitä, että viimeiseen saakka koettivat lääkärit parantaa ja ettei suku / mies antanut aikoinaan periksi. Koomassa tuli lojuttua muutama viikko ja oli sitä asioissa tekemistä kun kävelykin piti uusiksi opetella. Mutta kyllä se vaan oli sen arvoista, että eivät tuolloin 25v täältä ikuisuuteen vielä poistua antaneet. Ja jos sitä siellä letkuruokinnassa lojuilee taikka muuten johtojen varassa pidetään elämää yllä, niin ei sitä itse ymmärrä millätolalla asiat ovat, eikä tunne kipua taikka tuskaa. Parhaassa tapauksessa (kuten itselläni) sitä kuitenkin kuulee ja myöhemmin muistaa, mitä ne rakkaat siinä vuoteen vierellä ovat kertoilleet ja ympärillä on tapahtunut. Jopa kosketus saattaa jäädä mieleen, kuin poltinmerkkinä käteen toisen kädenjälki - keho muistaa vaikka mieli nukkuu.

Lisäksi tiedän ihmisiä, joille lääkärit ovat antaneet muutaman viikon elinaikaa ja yhä (eräs jopa 10v tuosta aikaa kuluneena) täällä meidän joukossamme kulkevat. Niin kauan kuin on elämää, on toivoakin. Ja en kyllä siitä toivonkipinästä luovu millään ja lohduttavaa on, että sitten kun sitä ei itse jaksa / kykene toivomaan, niin on joku muu joka siihen tarrautuu minun puolestani tuolloin.
Kirjoittanut: rumanaama (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 03.03.2010 17:21
Tämäpäs onkin mielenkiintoista... en haluaisi olla halvaantuneena letkuissa vuosikausia...joten periaatteessa olen eutanasian puolesta, mutta kuinka paljon sitä sitten alettaisiin käyttämään väärin perustein, se onkin kinkkinen juttu. Koska hyvin suurella todennäköisyydellä siinä kävis just niin. Ihmisillä kun on tapana töpeksiä kaikki ja aina, jossakin vaiheessa. Niin se vaan menee.

Lainaus: Rottenicia

ihmismieli on kuolematon mutta keho ei... siinäpä meillä ongelma... minusta kuolemattomuuteen ei tarvitse keksiä ratkaisua, sitten kun se tulee se vain pyykäisee yli kuin hento lämmin tuuli ja vie mukanaan pois.

Kaikkihan me kuollaan joskus, asia joka on ihan hyvä osata hyväksyä. Kun sen hyväksyy, tämä elämä on helpompi elää, niin hullulta kun tuo kuullostaakin.
Kirjoittanut: DeadlyNightshade (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 03.03.2010 17:46

Lainaus: Kedira

Täytyypäs sanoa, että kovin olen itse kiitollinen siitä, että viimeiseen saakka koettivat lääkärit parantaa ja ettei suku / mies antanut aikoinaan periksi. Koomassa tuli lojuttua muutama viikko ja oli sitä asioissa tekemistä kun kävelykin piti uusiksi opetella.

Saanko kysyä mitä tapahtui?
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit