Gootti.net

Kasvissyönti

Kirjoittanut: Chrystalis (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 28.01.2010 10:46

Lainaus: Elvira

Joissakin paikoissa kohtelu on aivan kamalaa ja epäeläimellistä

Näin tuosta tekstistä saa sellaisen kuvan että ihmiset eivät toimi eläimellisesti, ainakin minä.

Ja mikäli tarkkoja ollaan, niin kuinka eläimiä voi kohdella eläimellisesti ihmisten luomissa laitoksissa ? Ottaa huomioon että kasvatuslaitokset ovat ihmisten luomia..
Sinällään en kyllä tuomitse kyseistä touhua, ne eläimet kun eivät tiedä paremmasta. Paremmat mahdollisuudet niillä on selvitä ihmisten laitoksissa kuin luonnossa vapaana, imo.

Nojoo kuinka vain, hukkasin pointtini johonkin matkan varrella...
Kirjoittanut: Nukke (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 28.01.2010 15:33
Epäeläimellisyys viittaa varmaan lajityypillisen elämän epäkunnioitukseen eli kyseessä on epäluonnollinen kohtelu toisen eläimen toimesta. Ja voihan eläimiä kohdella eläimellisesti missä vaan, tai ainakin mulla on se käsitys.

Lainaus: Chrystalis

Ja mikäli tarkkoja ollaan, niin kuinka eläimiä voi kohdella eläimellisesti ihmisten luomissa laitoksissa ?
Heittäsin tähän väliin sellasen kommentin, että aika vaikeaa se olisi

Minä tuomitsen lihateollisuuden, sillä asetan ihmiset ja eläimet samalle viivalle, enkä hyväksyisi moista, jos ihmiset olisivat hyväksikäytetyn asemassa. Lihaa kuitenkin syön kun pöytään käsketään. Toinpahan vaan mielipiteeni asiasta esille.
Kirjoittanut: Elvira (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 29.01.2010 10:19
Tarkoitan tällä eläimellisellä kohtelulla sitä, että eläimiä pitää kohdella eläiminä eikä ihmisinä. Eläimiä ei tarvitse paapoa kuten ihmisiä, eikä se ihmisenä kohtelu useinkaan ole edes hyväksi.. Kaiken pohjalla on, että eläimiä pitää kohdella niin, että niillä on hyvä olla. Piste.
Ja palataan takaisin kasvissyöntiin, kiitos.
Kirjoittanut: Jezebel (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 29.01.2010 13:34
Olen kasivspainotteinen ruokavalioltani (lähimpänä lakto-ovo vegetaristia) ja punaista lihaa en syö oikeastaan yhtään. Olin niin otettu kun isä muistutti äitiä tuomaan mulle kalkkunaleikettä kaupasta, eikä kinkkua. awww.

Punaista lihaa en syö tehotuotannon vuoksi ja siksikin ettei kroppani vaan kestä sitä. Tulee aina sellainen kivi mahassa - olo. Oli aika inhottavaa koittaa olla aktiiviurheiluaikoina treeneissä siinä olotilassa. Guah.

Aika paljon on noita allergioita (pähkinät, mantelit, banaani, kiivi, tuore tomaatti ja sen kuoret..) ja laktoosi-intoleranssi päälle. Poikkis on lisäkseni ainoa joka muistaa ne ulkoa. Toki se ärsyttää kun ei voi syödä mitään ilman kyttäämistä ja ravintolassakin saa olla tarkkana ettei tule sairaalareissua.
Kirjoittanut: mercyseat (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 05.02.2010 23:02
Itse olen, kuten olen jossain aiemmin maininnut, vegaani noin vuoden verran. Eli ihan alkutaipaleella. Aluksi olin pari kuukautta lakto-ovo-vegenä, mutta päätin sitten siirtyä vegaaniksi. Perusteina olivat (ja ovat edelleen) ekologiset (lihassa huomattavasti suurempi energian kulutus), eettiset (tehotuotanto) sekä terveydelliset (parempi olo).

Tosin nykyään, jos käsiin saa tuoretta, itse pyydystettyä kalaa, niin silloin syön. Mutta itse en osta mitään eläinperäistä ruokaa. Lisä-, säilöntä- ja väriaineiden aineiden kohdalla teen poikkeuksen, sillä niillä ei ole itselleni kovinkaan suurta merkitystä.

Vaatteita on vielä eläinperäisenä: miksi heittää pois ihan käyttökelpoisia vaatteita? Tilalle en tietenkään ole ostamassa nahkaa tms.

Itse en koe olevani mikään "maailmanpelastaja" tai jotenkin muka "parempi ihminen" olemalla vegaani. Yritän vain helpottaa sellaisten eläinten oloja, jotka eivät siihen itse pysty vaikuttamaan. Katson, että ihminen pystyy jossain määrin vaikuttamaan tekemisiinsä, toisin kuin muut eläimet. En silti pidä ihmistä vähempiarvoisena. Päinvastoin, lajina muiden joukossa.
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 08.02.2010 21:34
Offtopic, tuli muuten katsottua joku dokkari turkistarhauksesta, joka päättyi siihen että asiaa tutkinut, ja niitä kiinalaisia shokkivideoita nähnyt, journo pisti turkkinsa/nahkalaukut yms silppuriin. Katsoin silmät ymmyrkäisenä että voi vitun ääliö, turhaan kuolivat nekin elukat näköjään. Olisi antanut ne edes keräykseen tai johonkin jos niin pahalle tuntui.
Kirjoittanut: angelfairy (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 19.02.2010 00:21
minä olen täysin vegaani......
Kirjoittanut: Nightbreath (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.05.2010 23:42
Vege muuten. Mut kananmunat ja maito menee. piste
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.05.2010 00:45
Muistattehan kirjoittaa hiiieman enemmän sisältöä viesteihinne! Se, että kertoo sattumanvaraisen yksityiskohdan itsestään, ei vielä ole keskustelua.
Kirjoittanut: Nightbreath (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.05.2010 10:39
Piiskasiima. Pointtisi oli oiva. Pyydän omaltaosaltani yksinkertaisuuttani anteeksi...
Hmm... Mul itellä oli aikas montakin syytä lopettaa lihat. Yhden mainittavan seikan voisi mainita, on se että kun sitä söin yli 6vuotta sitten, olin aina tukossa, mikkään ei liikkunut mihinkään. Ja vattaa koski. Kun vähensin ja sitten lopetin lihan syönnin. Loppu tukkoilutkin.
Myös noi ekologiset syyt, kuten lihajuttujen tuottamiseen vaaditaan massiivisen paljon enemmän peltotilaa rehulle plus vielä laidun tilat. Ja rehuheinän kasvatukseen käytetään melkos rankkoja lannotteita jotka on jo itsessään aika raakoja ilmastolle, sisältävien aineiden takia minkä nimiä en nyt muista.
Tää mikä on "ekologista" on toki pitkälti ikuisuus kysymys. Ja kannattaako planeettaa pelastaa. Ihminen on "punkki turkissa" ja minkä se sille voi. Aikanaan eläin on kuiviin imetty.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit