Gootti.net

Hengellisyyttä, aatteita, kirkkoja ja eroja niistä

Kirjoittanut: Azrael (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 17.04.2007 16:55
Erosin kirkosta heti täyttäessäni kahdeksantoista, sillä mielestäni ei ollut mitään järkeä kuulua moiseen organisaatioon, koska en ole uskossa.
Vangemmat sukulaiseni eivät tästä mitään tiedä, enkä halua järkyttääkään heitä kertomalla olevani ateisti, sillä he ovat hartaita uskovaisia.
Eivätköhän he kuitenkin jotakin osaa arvata siitä, etten osallistu rippujuhliin enkä muihin kirkollisiin tilaisuuksiin.

Minulla ei ole mitään uskontoja vastaan, päinvastoin koen monet uskonnot äärettömän mielenkiintoisiksi ja kiehtoviksi.
Sitävastoin olen vastaan niitä ääriuskovaisia kiihkoilijoita, joihin valitettavasti aina välillä törmää enkä ymmärrä sitä käsittämätöntä intoa tuputtaa omaa uskontoaan muille ja yrittää käänyttää muita ihmisiä.
Kai vanhoilliskristilliset ihmiset ovat kauhuissaan kun kirkossa käy koko ajan vähemmän ihmisiä ja kirkosta eroamiset lisääntyvät, niin heidän pitää yrittää pelastaa meitä onnettomia sieluja.
Kirjoittanut: Satyricona (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 17.04.2007 20:08

Lainaus: Melia

No veikkaisin että sellainen ihminen ainakin, joka on eronnut kirkosta verotuksellisista syistä

Tuon tapauksen ymmärrän toki, mutta en niitä, jotka menevät kirkossa naimisiin vaikkeivat usko Jumalaan, ihan vain sen takia että se on perinteikästä ja höpötilöpöti.

Ja oma sukunikin on vahvasti kristillistä,mutta eivät vanhimmatkaan mitään niin konservatiivisia harppuja ole,että sukurauhan takia pitäisi kirkossa vihkiytyä.
Siinä tapauksessa varmaan pistäisin välit poikki muutenkin, jos eivät kerran osaisi arvostaa minua ja elämänkatsomuksia tällaisenaan.
Onneksi sukuni on kerrassaan mahtava, mummini etenkin. En mainosta sitä, etten Jumalaan usko, mutta hyvin tietävät että minä ja sisareni emme kirkkoon enää kuulu, saati koskaan tule viettämään mitään kirkkohäitä,kastejuhlia sun muuta.
Kirjoittanut: Swanette (Nimetön)
  • Lähetetty: 17.04.2007 20:22

Lainaus: Satyricona

Tuon tapauksen ymmärrän toki, mutta en niitä, jotka menevät kirkossa naimisiin vaikkeivat usko Jumalaan, ihan vain sen takia että se on perinteikästä ja höpötilöpöti.

Minusta ainakin monet kirkot ovat hyvin kauniita paikkoja ja kirkoissa on sellainen tietynlainen tunnelma, joka hyvinkin voi saada ihmisen avioitumaan siellä vaikkei kristinuskon Jumalaan uskoisikaan. En nyt sano, että itse välttämättä tekisin niin, mutta jotenkin ymmärrän hyvin muidenkin kuin uskovaisten naimisiinmenon kirkossa.
  • Lähetetty: 17.04.2007 20:29
Minä taas en, enkä oikeastaan haluakaan ymmärtää.
Kirkkoarkkitehtuuri on paikoitellen kaunista, kyllä, mutta kirkko edustaa sellaisia asioita, ettei tulisi mieleenkään avioitua siellä, oli rakennus kuinka kaunis tahansa.
Freskot ja muut maalaukset, ristit..kaikki edustamassa jotain asiaa, mitäen pidä minään.
Kiitos ei.

Mutta jokainen toki tyylillään.
Kirjoittanut: Alchaine (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 17.04.2007 21:34
Omaanpa myös isoäidin, joka erosi kirkosta ennen kuolemaansa. Pienenä lapsosena tunsin hänet ehkäpä juuri hyvästä pullasta ja kauhutarinoista, sekä mieltymyksestä piirtämiseen. Nyt hieman varttuneempana harmittaa, ettei päässyt tutustumaan paremmin tuon aatemaailman. Mikään verotus tai pinnallinen syy tuskin saa ihmistä eroamaan kirkosta kuolinvuoteellaan - etenkin, kun järkevä ihminen usein varmistaisi selustansa vaikkei uskoisikaan.

Kirkkohäitä en ainakaan itse odota, mutta myönnän niissä kyllä olevan jonkinlaista tunnelmaa. Onhan se aivan eri luokan juttu, kun joku virallinen sopimus parin läsnäolijan seurassa tai jotain muuta vastaavaa.

Kiitoksia kaikin puolin avartavasta kommentista.
  • Lähetetty: 17.04.2007 22:00
Hassua, että ihmisillä on jotenkin sellainen käsitys,että kirkkohäiden vastakohtana on joku yksinkertainen, koruton, maistraatissa vihkiminen.
Tuttuni menivät naimisiin upean kartanon puutarhassa ja jotain sen tyylistä itsekin tulevaisuudessa haluan.
Serkkuni taas menivät naimisiin eräässä saaressa, metsäaukealla.
Romanttista ja omaperäistä!
Kirjoittanut: Shaft (Inkvisiittori)
  • Lähetetty: 17.04.2007 22:53

Hassua, että ihmisillä on jotenkin sellainen käsitys,että kirkkohäiden vastakohtana on joku yksinkertainen, koruton, maistraatissa vihkiminen.

Minulle itselleni häistä jäänyt mieleen aina juhlinta paikka, ei kirkon seremonia. Olen samaa mieltä että ilman kirkkoa saa oikein hyvän juhlan, jopa paremman.

Suomessahan tämä on tapa, että vihitään kirkossa. Mutta esimerkiksi yhdysvalloissa, australiassa ja monessa muussa maassa vihkiminen tapahtuu jossain aivan muualla kuin kirkossa. Onneksi he ovat sentään tämän älynneet.

Itse aiheeseen, itse erosin kirkosta, koska näen että kuuluakseen kirkkoon täytyy olla uskossa. Minä en sellaista tuntemusta ole ikinä tuntenut, joten oli luonnollista erota kirkosta. Ja säästäähän tuossa rahaakin, kun ei tarvitse osakeyhtiötä rahoittaa omasta palkastani.
Kirjoittanut: jeeves (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 18.04.2007 11:48

Mutta kuka ylipäätään haluaisi kirkkohäät, jos ei edes kuulu kirkkoon saati usko Jumalaan?

no en minä ainakaan, kirkot on yleisesti ottaen tylyn näkösiä paikkoja. mieluummin vaikka hevonkuusen metän keskellä tai jotain. meikäläiset vihittäiin omassa kotona XD
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 18.04.2007 12:06

Serkkuni taas menivät naimisiin eräässä saaressa, metsäaukealla. Romanttista ja omaperäistä!

Miä ihailin tässä taannoin kun lehdessä oli juttu parista, jotka menivät naimisiin Oulun yliopiston puutarhassa. Tosi kaunis paikka niihin menoihin.

Miä erosin kirkosta 14-vuotiaana. Kyllä miul oli jo pentuna selvä etten usko samaan jumalaan mitä perus-kristityt. (joista suurin osa ei edes usko jumalaan...) Mutta suuremmat syyt eroamiseen oli kirkon aatemaailmassa.
Ne käsitykset on niin raivostuttavan konservatiivisia, en mä halua tukea niin typeriä ajatuksia.
// noi mitä Alchaine itsekin aloitustopicissa kirjoitteli.

Mitä jos neitsyt Maria olisikin saanut tyttären, jostain tarrasta luin eilen. siitä sitten miettimään.

Hei haluan mainita siitä; miä en 14-vuotiaana olisi voinut erota kirkosta ilman huoltajien suostumusta ja allekirjoitusta. Mutta alle 18-vuotias voi silti liittyä kirkkoon / uskontokuntaan ilman huoltajien lupaa.
aika väärin, miun kannaltani.

Hare Krishna-liike on sellainen liike joka mua kiinnostaa. Mutta mihinkään mä en halua lähteä mukaan, koen sen turhaksi. Reinkarnaatioon miä uskon, enkä mä tarvi maailmankuvaani mitään uskonnollista ryhmää taustalle.
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 18.04.2007 12:48

Lainaus: Cata

Mitä jos neitsyt Maria olisikin saanut tyttären, jostain tarrasta luin eilen. siitä sitten miettimään.

Mistäs sitä tietää, vaikka olisikin saanut? Eiköhän siihen satukirjaan ole valittu kaikkein eninten valtaapitäviä ja kirkkoa miellyttävä tarina. Koska miessukupuoli on historiassa ollut erittäin hallitseva, on Jeesus tietenkin mies. Ketään jumalan tyttäreksi itseään mainostavaa ei olisi koskaan päästetty ääneen missään.

Mä uskon tylysti vain biologiaan, fysiikkaan ja muihin tieteisiin. Me ollaan kuten mitkä tahansa kasvit tai eläimet, kerran eletään ja mitään jatkoa ei ole. Pidän naiivina johonkin suurempaan juoneen uskovia.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit