Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Stereotypiat ja kliseet, joita inhoat/rakastat?

Kirjoittanut: Dineara (Nimetön)
  • Lähetetty: 27.03.2010 13:31

Lainaus: Felicia

Yleensäkin se käsitys ärsyttää, että kaikki gootit ovat itsetuhoisia, masentuneita rassukoita. OK, ehkä osa onkin, mutta ei KAIKKIA tarvitse sellaisiksi leimata. Ei kaikkien goottien tarvitse edes olla synkistelijöitä.

Juuri näin. Elämä on julmaa ja hirveetä ja kauheeta ja kukaan ei rakasta mua ja missä mun höylä on, että voin viiltää ranteet auki... NOT.

Inhoan halvan näköistä loimusamettia, okei, ehkä joku saa sen näyttämään hyvältä, mutta yleisesti ottaen se on jotenkin niin ällö klisee ja mulle vaan tulee mieleen mielikuvituksen puute. Nimenomaan kyseinen kangas sellaisen pitkän fantasia/viktoriaanisvaikutteisen mekon materiaalina. En vaan tykkää. Toisaalta, itse en kyllä pistäis mekkoa päälle, aivan sama, mistä materiaalista tehty Pääkallokuviot ei sytytä, karvasäärystimet on jotain hirveetä, raitasukkahousut ja ylenpalttisen revityt ja epäsiistit kuteet ei lämmitä. Myöskin "pakkolaittaanaamavalkoseksetnäytängootilta" -asenne on "vähän" masentava, samoin se, että gootiksi tullaan, kun heitetään mustaa päälle ja lähdetään kaupungille näyttäytymään.

Valivali. Mikäs mulle sitten kelpaa? Korsetit näyttää hyvältä kantajansa koosta ja sukupuolesta riippumatta, nimenomaan ne aidot korsetit. Välillä näkee niitä, joilla on semmoiset muoviluukorseletit tai peräti ei-luita-ollenkaan-kangaskappale, joka makkaroituu ikävästi käyttäjänsä päällä ja jää selästä 20cm vajaaksi. Yöks. No mutta, hautausmaat iskee aina, vampyyrit vielä sitäkin enemmän, ja lähestulkoon mikä tahansa tummanpuhuva tyyli, kunhan se toteutetaan nimensä mukaisesti: tyylillä.
Kirjoittanut: Unholysacrament (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 28.03.2010 04:07

Lainaus: Felicia

Yleensäkin se käsitys ärsyttää, että kaikki gootit ovat itsetuhoisia, masentuneita rassukoita. OK, ehkä osa onkin, mutta ei KAIKKIA tarvitse sellaisiksi leimata. Ei kaikkien goottien tarvitse edes olla synkistelijöitä.

Tuohon liittyy eräs toinenkin typerä asia, mitä monet eivät noteeraa.. Gootithan eivät ole ainoita, jotka itseään viiltelevät. Itsetuohoisuus tuskin paljon genreä katsoo, voihin vaikka hopparikin itselleen pahoja tehdä.
Kirjoittanut: Dineara (Nimetön)
  • Lähetetty: 28.03.2010 10:38
Pitää täysin paikkaansa. Masentuneisuus ei tosiaan oo rajoittunut vaan tummempiin väreihin pukeutuviin ihmisiin - kyllä sitä huonosti menee muuallakin. Mua inhottaa se, et joidenkin (teinien) mielestä viiltely on jotenkin kova juttu - siitä sitten on hyvä hehkuttaa muille, kun "menee niin huonosti". Psykologilla viiltojäljet kyllä peitetään, mutta kaupungilla ja koulussa kuljetaankin sitten kovin ylpeinä tästä itsetuhoisen käyttäytymisen merkistöstä. Ei päde kaikkiin, tietenkään, mutta joihinkin. Tällä en siis tarkoita, että jälkiä pitäisi peitellä, mutta ylenpalttisen säälin- ja/tai huomionkerjuun vois toki jättää vähemmälle.
Kirjoittanut: Felicia (Virallinen sarjistaiteilija)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 29.03.2010 09:05
Joo, kai teininä sitten on niin rankkaa ja pitää oikein ryhtyä gootiksi että sais jonkinlaista huomiota.

Tyylistä sitten: mikään ei erityisemmin ärsytä, jos osaa tehdä asiat tyylillä, eli karvasäärystimetkin näyttävät hyviltä, jos joku osaa pukeutua niiden kanssa oikein.
Kirjoittanut: Lucilla A (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 31.03.2010 02:21
Inhoan romanttisia vampyyrikliseitä. Kiinnostuin alunperin vampyyreistä luettuani jostain Romanialaista folklorea, joka sai minut nukkumaan valot päällä. Minulle vampyyrit ovat siis rumia, pelottavia, pahoja ja vaarallisia - ja mitä nykyinen kulttuuri minulle tarjoakaan? Vampyyriromantiikkaa? Vampyyrierotiikkaa? Minä haluan pelätä, ja kunnolla!

Inhoan muutenkin suurinta osaa goottifiktiosta, mikä on kirjoitettu Jälkeen Anne Ricen. Minä haluan monsterini pahoina ja opettavaisen loppuratkaisun. Sellaisen, kuin ns. ensimmäisen aallon goottikauhutarinoissa (1770-1850-luku). Inhoan sellaista ironista ja humorista goottimeininkiä, tyyliin "Nemi"-sarjakuva. Minusta ironia on kulttuurin syopä.

Rakastan taas aidosti hautausmaita, keskiaikaisia kirkkoja ja linnoja sekä mahdollisimman veristä historiaa. Mustia vaatteita ja hämänhäkinverkkoja. Myrskyjä ja tuijottaa merta kalliolta kuin nuori Werther, syvissä mietteissä. Nyt sorruin itse siihen ironiaan...
Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 15.04.2010 18:41

Lainaus: Lucilla A

Inhoan romanttisia vampyyrikliseitä. Kiinnostuin alunperin vampyyreistä luettuani jostain Romanialaista folklorea, joka sai minut nukkumaan valot päällä. Minulle vampyyrit ovat siis rumia, pelottavia, pahoja ja vaarallisia - ja mitä nykyinen kulttuuri minulle tarjoakaan? Vampyyriromantiikkaa? Vampyyrierotiikkaa? Minä haluan pelätä, ja kunnolla!

Niin totta. Eräässä Cracked.comin artikkelissa asia ilmaistiin mielestäni täydellisesti:

"What was once a vicious blood sucking monster has become a romantic character conflicted because the strength of his kiss will surely kill the woman he wants to love. Anne Rice cut the balls off of Vampires. They are now imaginary gay boyfriends for goth girls."

http://www.cracked.com/article_16584_real-world-fe ars-behind-8-popular-movie-monsters.html

Kansantarujen vampyyreistä tuli vielä mieleen tämä Cracked.comin artikkeli: http://www.cracked.com/article/128_7-vampires-arou nd-world-worse-than-ones-in-twilight/
Kirjoittanut: Swiine (Jäsen)
  • Lähetetty: 09.07.2010 18:00
Juu, se et kaikki gootit olis masentuneita... Ihan syvältä semmonen. Olin ite vaikeeessa masennuksessa ni ei se oikeen kivalta tunnu jos toiset sanoo vtun angstiks vaikka ei edes tiedä koko totuutta :/ Ja vampyyrit alkaa ton twilightin takii tulla vähä korvist ulos...
Mut musta huulipuna on iha jees
Kirjoittanut: -masque- (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 12.07.2010 15:30
Kyllä vain, lusikalla ranteet auki, loimusamettia, Twilight tai vaihtoehtoisesti jokin muu vastaava kainalossa, huonosti meikattu valkoinen naama ja kuluneet mustat huulipunat ! OMNOM, truuu kuutti !

Ehkä hiukan offia mutta...
Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 13.07.2010 11:12
Itse asiassa omassa tapauksessani on enemmän stereotypioita ja kliseitä joista en pidä kuin joista pidän. Tulin alunperin goottiskeneen punkin kautta, joten deathrock-tyyli oli minulle se ainoa oikea ja nauroin salaa räkäisesti kaikille cybereille ja samettigooteille. Sitten tajusin jossain vaiheessa, että deathrock-tyyli on pahimmillaan aivan yhtä yliampuvaa ja tyhmää kuin kaikki muut goottityylit. Siitä sitten siirryin vähän hillitympään tyyliin.

Näin listatakseni stereotypioita ja kliseitä joista pidän:

Okkultit symbolit, mutta ainoastaan esteettisesti. Olen ikuinen skeptikko enkä ikinä pystyisi vakavasti käyttämään mitään okkultia symbolia muka suojellakseni itseäni pahoilta hengiltä tai muulta, mutta monissa okkulteissa symboleissa on kyllä jotain hienoa.

Musta ja tummat sävyt. En tykkää karkkivärien sekoittamisesta vaatteisiini, osittain koska en osaa mutta myös siksi, että se saa aikaan liian räikeän efektin. Musta ja valkoinen on tietenkin klassinen yhdistelmä joka toimii lähes poikkeuksetta.

"Pojatkin meikkaa," mutta tässäkin tapauksessa less is more, eli zombimeikit ja valkonaamat saa jäädä ihan suosiolla. Hillityllä meikillä saa ihmeitä aikaan.

Vielä yksi: ns. "perinteiset" kengät. Perus goottipuljujen platform-kengät ovat mielestäni kauheita hirvityksiä. Maiharit vielä menevät jos hakee vähän rajumpaa tyyliä, mutta yleisesti ottaen ihan tavalliset kengät (kunhan ovat mustat) toimivat ihan mallikkaasti. Toisaalta lisäpisteitä tulee kärjen terävyydestä.
Kirjoittanut: Ferrum (Jäsen)
  • Lähetetty: 13.07.2010 12:04
Ah näitä inhokkistereotypioita- ja klisheitä kyllä riittää!!
Muutaman inhoamani asian mainitakseni; musta huulipuna, valkonaamaisuus (siis kalpeus on kaunista, mutta sellainen LUMIVALKOINEN naama, WTF?!), muka-masentuneisuus (NOT COOL), teinigootit, halpa loimusametti, pvc:n ja lateksin ahtaminen vähemmän hoikan vartalon päälle niin että oikein makkaroituu, ja liiallinen lävistysten määrä naamassa. Okei, kyllä saa ottaa jos tuntee olonsa niin paremmaksi, mutta minun mielestäni tässäkin asiassa pitää vetää raja johonkin. Niin joo ja valkoiset piilarit. Näyttää niin pirun oudolta.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit