Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

bändin kaupallistuminen

Kirjoittanut: Komori (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 09.01.2007 08:22
Jos huomaat yhden lepibändeistäsi kaupallistuvan,niin hylkäätkö sen heti?
Itse en välitä siitä onko bändi kaupallinen vai ei, kunhan musiikki on hyvää.
Kirjoittanut: Kuunsilta (Valokuvavastaava)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 09.01.2007 08:23
en minäkään, tosin se vähän ärsyttää.
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 09.01.2007 11:16
Missä se raja kulkee, eli milloin bändi kaupallistuu? Mä vähän luulen, että jos mä käyn määrittelemään, niin te kaikki kuuntelette kaupallista musiikkia. Itse näkisin, että kaikki paitsi DIY-jutut ovat kaupallista musiikkia.

No mut joo, toi on aina hankalaa määritellä. Luulisin ketjun aloittajan tarkoittaneen, että häiritseekö se, mikäli bändi nousee massasuosioon. Itselläni ei siitä ole pelkoa henkilökohtaisten suosikkien kohdalla. Enpä kuitenkaan uskoisi hylkääväni.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 09.01.2007 12:33
no sanotaan vaik yleinen esimerkki. the 69 eyes.
Mä tykkäilen bändin glamrock-tuotannosta, mutta jostain -99 vuodesta
eteenpäin bändi on alkanut nussia teiniyleisöä. rumasti sanoen.

tai joku Ville valo, joka nykysin esittelee miljoonakämppäänsä jossain -itun seiskassa.

mut periaatteessa mitäs siitä kaupallistumisesta valittamaan,
duunihan se muusikoillekin on. Eikä Suomessa musiikkialalla
bändit / artistit mitään miljonäärejä ole.

en tiedä, kuinka enää vaikka Mustasta Paraatista sais kaupallisen. Paraati ei kuitenkaan kai niin alamaailman bändi ole, kai. Vaikka suosittu olikin aikanaan. no jaa, nevermind.
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 09.01.2007 12:34
Itse en hirveästi välitä siitä onko kaupallinen vai ei, tykkään esim Nightwishistä vaikka se onkin suosittu laajalti. Mun mielestä raja jonka jälkeen lakkaan diggaamasta on se , jos bändi alkaa tehdä tietoisesti ns. hittihakuista musiikkia! Mutta toisaalta itsekin tehdessäni musiikkia, toivoisin siitä tulevan suosittua, vaikka jotkut industrial yms. kokeilut on kylä niin erikoisia, että ei pelkoa.
  • Lähetetty: 09.01.2007 15:01

Lainaus: Cata

no sanotaan vaik yleinen esimerkki. the 69 eyes.
Mä tykkäilen bändin glamrock-tuotannosta, mutta jostain -99 vuodesta
eteenpäin bändi on alkanut nussia teiniyleisöä. rumasti sanoen.

Mun silmin ne kaupallistuivat jo paaljon aikaisemmin. En muista bändin discografiaa tarkemmin, enkä välitäkään, mutta alussa ne levyttivät riippumattomalle pienyhtiölle ja silloin ne eivät olleet mielestäni vielä mitenkään liian kaupallinen tuossa mielessä. Ja kyllähän 69 Eyes yritti tehdä kaupallista läpimurtoa jo heti alusta lähtien, mutta glam rock vaan ei ollut tarpeeksi myyvää.

mut periaatteessa mitäs siitä kaupallistumisesta valittamaan,
duunihan se muusikoillekin on. Eikä Suomessa musiikkialalla
bändit / artistit mitään miljonäärejä ole.

Aivan. Jos kerran tekee populaarimusiikkia, niin totta munassa sitä sitten tehdäänkin työkseen ja raha tulee mukana. Toinen juttu onkin sitten se, jos bändi esittää riippumatonta ja sitten kuitenkin juoksee rahan perässä. Näitähän on esimerkkejä yllin kyllin, aina lähtien jostain Sex Pistolsista, joka oli kovin kapinaa, mutta kuitenkin ison levy-yhtiön shekki maistui. Toisaalta siinä nyt oli kaikenlaisia mutkia silloin matkassa, mutta kuitenkin.

Suomessa kyllä rikastuu musiikilla ihan hyvin, mikäli pääsee kultalevyputkeen. Sellaisia artisteja vaan on kovin vähän, mutta kumminkin, kyllähän esim. Apulannan pojilla rahaa piisaa, vaikka ei nimeä Suomen ulkopuolella olekaan.

en tiedä, kuinka enää vaikka Mustasta Paraatista sais kaupallisen. Paraati ei kuitenkaan kai niin alamaailman bändi ole, kai. Vaikka suosittu olikin aikanaan. no jaa, nevermind.

Noh kyllähän minun mielestä Mustan Paraatin viimeisimmät tribuuttikeikat melkoista kaupallistelua oli, koska sinne oli kerätty laulamaan teiniyleisön suosikkeja ja lavalla oli tasan yksi hemmo, joka oli aikoinaan soittanut jos Mustassa Paraatissa.

Kannattaa myös muistaa, että vuonna 1983 Musta Paraati oli Suomen suosituimpia livebändejä, ennen Dingon valtakautta. Heillä kuitenkin oli selkärankaa: Jore lähti bändistä välittömästi, kun kuuli Suosikin haluavan julkaista heistä kolmiulotteisen julisteen. Se oli punkkarille liikaa, homma oli mennyt liian kaupalliseksi.
Kirjoittanut: Henna (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 09.01.2007 15:45
En hylkää, sillä se olisi typerää ja pinnallista. Jos bändistä tykätään laajalti, siitä tykätään, ei sille voi mitään. Kyllä varmaan on monia, jotka tekevät tarkoituksella musaa, jonka halutaan menestyvän listoilla jne. mutta onneksi sentään niitäkin on, jotka sitä musaa tekee siksi, että sitä haluaa tehdä itse ja omaksi iloksi. Eihän niitä silloin voi syyttää kaupallistumisesta, jos sitä ei tarkoituksellisesti halua ja tee musiikkia, joka olisi muodissa.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 09.01.2007 15:58

Lainaus: Ximmo

Heillä kuitenkin oli selkärankaa: Jore lähti bändistä välittömästi, kun kuuli Suosikin haluavan julkaista heistä kolmiulotteisen julisteen. Se oli punkkarille liikaa, homma oli mennyt liian kaupalliseksi.

Suosikki-lehden kaavailema kolmiulotteinen juliste oli punkkarille liikaa. Ah. Olen huvittunut.

Lainaus: Henna

mutta onneksi sentään niitäkin on, jotka sitä musaa tekee siksi, että sitä haluaa tehdä itse ja omaksi iloksi. Eihän niitä silloin voi syyttää kaupallistumisesta, jos sitä ei tarkoituksellisesti halua ja tee musiikkia, joka olisi muodissa.

Jos musiikkia haluaa tehdä omaksi iloksi, eikä haluta kaupallistua, silloin albumista tai muusta musiikkijulkaisusta tehdään vain yhden kappaleen painos.
  • Lähetetty: 09.01.2007 17:24

Lainaus: kuopassa

Suosikki-lehden kaavailema kolmiulotteinen juliste oli punkkarille liikaa. Ah. Olen huvittunut.

Toivottavasti näet tuossa sen pointin, etkä nyt keskity johonkin yksittäiseen julisteeseen. Kyllähän tuo julistejuttu elää vähän omaa elämäänsä ja Joren todelliset syyt jää sen taakse piiloon, mutta tarina on hyvä.
Kirjoittanut: Velvet Grey (Nimetön)
  • Lähetetty: 09.01.2007 17:27
Samoin kuin Ximmolla, munkin lempparibändien, tai ylipäänsä niiden bändien kohdalla, joita kuuntelen, ei ole mitään vaaraa ns. valtavirtaan nousemisesta. Aika tuntemattomia ovat, paitsi tietty jotkut nimet ovat isoja goottien parissa. Taitavat olla silti liian kummallisia sopiakseen Britneyn viereen hittilevyhyllykköön..

Deine Lakaien taitaa olla tuosta kööristä poikkeus, tietääkseni bändi on Saksassa aika tunnettu. En ole huomannut varsinaisesti mitään muutosta bändin musiikissa kuin sen, että viimeiset kolme levyä ovat olleet aika balladivoittoisia, mutta kyllä noidenkin lättyjen biiseistä niitä omituisuuksia löytyy. Tykkään kuitenkin enemmän bändin vanhemmasta tuotannosta, erityisesti 1987-levystä, vaikka se onkin vanhaa matskua uudelleen miksattuna. DL ei saanut tuolla levyllä levy-yhtiöitä kiinnostumaan itsestään, enkä sitä kuunnellessani pohdi ollenkaan, että miksi ei. Aikamoista avant gardea .
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit