Gootti.net

Ulkonäön vaikutus itsetuntoon?

Kirjoittanut: Nefegor (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 27.01.2013 14:34
Voisi kuvitella että melkein kaikilla, tai jopa kaikilla on jonkinlaisia ulkonäköpaineita.

Tottakai se tälläisessä maailmassa vaikuttaa itsetuntoon, ja niinhän se tekee myös minulla joinain päivinä sitä tuntee olevansa komeampi kun taas toisina... Myöskin aina sen hetkinen rasvaprosentti vaikuttaa fiilikseen, ei mieliala tietenkään täysin pyöri ulkonäön ympärillä - Mutta sekin vaikuttaa.

Ulkonäkö paineita voivat tietenkin myös aiheuttaa kulahtaneet,nuhjuiset - sekä likaiset vaatteet... Freeseissä vaatteissa on monesti freesimpi olo näin sanotusti.
Kirjoittanut: Wednesday (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.02.2013 22:00
Ulkonäkö on ollut itselle aina hieman arka asia, kun on olin koulussakin kaikkien silmissä vain "se ruma tyttö". Lapsuuden pulkkailuhaaverikin näkyy naamassa ;( Opin siinä myös, ettei sillä ole väliä, miten pukeutuu, kun ne hutiabortit kiusaa joka tapauksessa. Sitten on paremmin uskaltanut olla omanlaisensa, ja nykyään kehuja kuulee jo useammin kuin haukkuja. Minulle on myös paljon mukavampaa, jos ihmiset katsoo ensin esim. vaatteita, kuin kasvoja. Itse olen saanut paljon kehuja mm. hameista tai koruista
Kirjoittanut: Vaulderie (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.02.2013 19:18
Olen kokenut itseni usein eräänlaiseksi rumaksi ankanpoikaseksi. Ennen kaikenlaisia ruoka-aineallergioita ja niiden toteamista ja lapsenpyöreyden katoamista olin ylipainoinen ja kärsin keskivaikeasta aknesta. Makkarat pointattiin hyvin avoimesti koulussa, samoin näppylät. Tämä kaikki on vaikuttanut omakuvaan hyvin voimakkaasti.

Mielenkiintoista sinänsä, että sitä olisi voinut kaiken palautteen jäljiltä tähdätä johonkin mainstreamjuttuun. Mutta mieluummin olen aina mennyt kohti sitä tyyliä ja ulkonäköä, joka itsestä tuntuu hyvältä. Vaikka muidenkin mielipiteet luonnollisesti antavat oman mausteensa paineisiin, suurin kriitikkoni olen minä itse ja siksi minä olen se, jota on miellytettävä eniten.

Sanottakoon, että minusta kasvoi kyllä mielestäni ihan katseenkestävä. Tulipa tuota päädyttyä tekemään mallintöitäkin, vaikka mikään äärilaiha en ole vieläkään, vaan ihan normaalipainoinen. Mikä on kivakin asia! Tuntuu jopa hiukan pahalta, kun niin moni sanoo, että jättää bileet välistä, jos paikalla on joku viehättävä ihminen - siksi, koska joskus tuntuu, että olen itse juuri se, joka saa monilla aikaan alemmuuskomplekseja. Tämä pelkoni todennäköisesti perustuu siihen, että useamman naispuolisen kaverin kanssa on ystävyys haurastunut, koska nämä ystävät ovat verranneet itseään minuun. Eräs ystäväni käyttäytyi hyvin ikävästi ja kun halusin keskustella asiasta, hän totesi suoraan tuntevansa olonsa ikuiseksi kakkoseksi: "Miks mä sanoisin mitään, kun sä teet sen paremmin. Miks mä toisin itseäni esiin, kun sä olet kuitenkin kauniimpi, älykkäämpi ja parempi ja jokaisen unelma." Joku toinen ehkä ottaisi tuon suurena kehuna, mutta minulle se oli surullista, sillä tuon suhtautumisen vuoksi välimme lopulta haurastuivat hieman. Epävarmuus kun saa ihmiset herkästi myös kateellisiksi, jolloin se oma riittämättömyys muuttuu mustaksi ja happamaksi ja kohdistuu ihan väärään ihmiseen negatiivisesti ja latistavasti.

Minullakin on epävarmat aikani. Ne ovat yleensä silloin, kun jokin muu asia elämässä on myös huonosti. Loppupeleissä minua on yhä helppo horjuttaa, eikä nuoruusajan kiusaamisesta toivu varmaan täysin koskaan. Mutta asia on parantunut huomattavasti kyllä. Olen jättänyt pari kertaa bileet välistä, koska olen kokenut itseni vastenmieliseksi, mutta viime vuonna tein päätöksen, että juuri silloin pitääkin mennä ulos, jottei kehity mitään ikävämpiä neuroamisia. Ainoa keino rikkoa väärä käsitys itsestään on taistella sitä vastaan.

Menin tuossa myös mukaan tällaiseen projektiin:
http://shadow-selves.blogspot.fi/2013/01/mentally- empowering-photographic-project.html
Toistaiseksi projekti on ollut hyödyllinen ja mukava itselleni. Pistänyt muutenkin ajattelemaan asioita. Inhoan sitä, kun hoetaan, että ei ulkonäöllä ole merkitystä. Ketun marjat! Mutta se on totta, että vaikka olisi kuinka kaunis, mätä persoona mädättää myös sen kauneuden. Joku sanoikin tuolla aiemmin, että asenteelle olisi hyvä antaa enemmän tilaa ja olen siitä samaa meltä. Se, mitä tuo projekti on antanut tähän mennessä on ainakin se, että on oppinut nimenomaan bongaamaan itsestään niitä hyviä puolia ja muistamaan ne huonoinakin hetkinä. Yleistä positiivisuutta.
Kirjoittanut: Roudatar (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 04.02.2013 12:28

Lainaus: Vaulderie

Menin tuossa myös mukaan tällaiseen projektiin:
http://shadow-selves.blogspot.fi/2013/01/mentally- empowering-photographic-project.html

Katsoin läpi nuo linkittämäsi kuvat ja luin ton jutun projektista. Aivan järisyttävän upeita kuvia. Ite tykkäsin siitä päänsärky/väsykuvasta. Miten voikin niin epäedullisella hetkellä olla ihminen noin mahdottoman kaunis.

Muutenkin projekti kuulostaa todella hyvältä idealta. Ehkäpä tuosta ottaa ispistä ja alkaa tarkastella omia kuviaan samalla tavalla.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 04.02.2013 15:41

Lainaus: Roudatar

Muutenkin projekti kuulostaa todella hyvältä idealta. Ehkäpä tuosta ottaa ispistä ja alkaa tarkastella omia kuviaan samalla tavalla.

Mä aina jokseenkin järkytyn kun näen kuvia itsestäni - silloin aina huomaa, että hitto mähän olen aika hoikka enkä todellakaan mikään ruma, vaikka en mä näiden asioiden takia kameraa välttele. Kuvatuksi tuleminen ylipäätään on epämiellyttävää, mutta välillä kuvien näkeminen tekee ihan hyvää. Ainakin jos on vääristynyt kehonkuva kuten minulla.

Mutta ulkonäön vaikutuksen itsetuntoon oon huomannut eritoten taas viime viikkoina. En masennukseni takia ole pariin kuukauteen käynyt oikein missään, ja silloin harvoin kun vaivaudun kahvittelemaan kaverin kanssa keskustaan tai kirppiskierrokselle vedän sotamaskit ja pukeudun kuin olisin jonnekin muuallekin kuin kissanristiäisiin menossa. Se on jonkinlainen suojamaski - ehkä kukaan ei huomaa mun paskaa oloa kun näytän näin hyvältä ja itsevarmalta. Kotona hilluessa saatika lähikaupassa käymiseen ei viiti ees ripsaria laittaa, vaikka normaalisti/terveenä laittautumisesta nautinkin.
Kirjoittanut: Wormboy (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 05.02.2013 22:55
Tykkään ulkonäöstäni, se ei aiheuta erityisemmin mitään ongelmia.
Meikittömänä ja meikit naamassa voin kulkea, mutta meikkivoidetta laitan aina vaikka menisinkin vaan kouluun. Olen ujo ja punastun todella helposti, siitä tulee niin paljon kuittailua aina ja sehän vaan pahentaa asiaa, eli meikillä sen yritän peittää jotenkin. Sitten olen ihan vainoharhanen siitä meikkivoiteen sävystä kun on ihan oranssi olo vaikka se oliskin ihan sopiva sävy.
Kirjoittanut: TheDragonPrincess (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 07.02.2013 15:33
Nooh, oikeastaan täällä meni niin että tumma tyyli kohotti itsetuntoa, kerrankin tunsin itseni hyäksi.
Mutta tietty niitä paineitakin on kovasti. Saa aika paljon syrjintää ja haukkumista kuulla.
Kirjoittanut: TheDragonPrincess (Jäsen)
  • Lähetetty: 10.02.2013 16:30
Mmmh.... Itsetunto on kyllä hassu käsite, kun se on ollut hyvin pohjissa/olematon. Nykyisin olen aika positiivisin mielin.
Tietty mulla pahiten itsetuntoon vaikutti kaikki mitä saanut kokea ja kiusaaminen. Noh, vähän aikaa sitten kaverini sitä onnistui nostamaan ja hankin parille tyypille potkut koulusta *nauraa*
Kyllähän se ulkonäkökin vaikutti aika pahasti... Mutta nyt hieman positiivisempi tosiaan. Edelleen tietty hemmetin "valaanreidet"
Kirjoittanut: kalmakoira (Jäsen)
  • Lähetetty: 07.04.2013 21:41
Ymmärrän niitä monia joilla ulkonäköpaineita on. Mutta itselläni niitä ei ole, en tiiä miks. Joskus kauan sitte ku en pukeutunu goottimaisesti, mua kiusattiin, ja jätin menemästä kouluun. Mutta nyt ku pukeudun mustaan ja ketjuihin ja muihin, nii mua ei haittaa vaikka mulle kuittaillaiski, eikä kuittailijat o jaksanu jatkaa ku en välitä koska saan pukeutua silleen ku haluun ja olla oma itteni )
Kirjoittanut: misner (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 08.04.2013 21:41
Jos voittaisin lotossa, varaisin heti ajan kauneusleikkauksiin. Enkä edes katuisi. Olen tosi kriittinen ulkonäöstäni ja masennun siitä helposti. Tämän takia myös ahmin ja lihon lisää. Ja masennun. Ja ahmin. Noidankehä, joka toistaa itseään vuodesta toiseen. Nyt olen kuitenkin saanut vähän helpotusta ja jopa laihtunutkin. Se auttaa jaksamaan. Mutta en ole varmaankaan ikinä tyytyväinen ulkonäkööni.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit