Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Abortti

Kirjoittanut: Severana (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Severana
  • Lähetetty: 02.10.2009 22:39

Lainaus: mlrd

teoistaan pitää ottaa silti seuraamukset vastaan. Jollei siinä ihmisenalussa ole mitään muuta vikaa kuin oma sähläys, se ei se ole syy lopettaa ihmistä tai sen alkua.

Kyllähän mun näkemys asiasta taisi oikeastaan jo tulla tuossa edellisellä sivulla, mutta kerrataanpa vielä;
Minusta on vastuunkantoa parhaimmillaan pystyä tunnustamaan itselleen, ettei ole sopiva vanhemmaksi. Syystä tai toisesta, ja juuri sillä hetkellä. Syyt eivät kuulu muille, eikä niitä tarvitse ulkopuolisten spekuloida. Oma sähläys on myös aivan uskomattoman huono syy alkaa vanhemmaksi, ellei sitten olen aivan varma, että pystyy kunnolla huolehtimaan lapsesta. Mikä tietysti vähän arveluttaa, jos ei ole pystynyt huolehtimaan edes ehkäisystä. Toisinaan ehkäisy voi tietysti pettää, eikä silloin ole kyse sähläämisestä.

Lainaus: Scarlet Widow

Ja jos joku ehdottaa, että kyllä minä pärjäisin lapsen kanssa oikein hyvin - lisää nappia vaan poskeen ja vahvempia aineita - niin syököön toki päänsä.

Olen ihan samaa mieltä! Hassua, miten jotkut ihmiset kuvittelevat lasten hoidon ja kasvatuksen olevan pikkujuttu. Ei se ole.
Kirjoittanut: Sharida (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 02.10.2009 22:57

Lainaus: mlrd

Jollei siinä ihmisenalussa ole mitään muuta vikaa kuin oma sähläys, se ei se ole syy lopettaa ihmistä tai sen alkua.

Minua suoraan sanottuna huvittaa tällainen näkökulma. Lapsi ei ole mikään rangaistus huolimattomalle ja piittaamattomalle ihmiselle, kyseessä tosiaan on elävä ja hengittävä olento joka ansaitsee sellaisen kodin, jossa hänen tarpeistaan pystytään huolehtimaan. Olen Severanan kanssa samaa mieltä siitä, että abortista päättäminen on juuri sitä vastuunkantamista. Ei minusta tähän maailmaan tarvita enää yhtään lasta, joidenka vanhemmat eivät pikkuisiaan olisi alunperinkään halunneet.

Tuli myös mieleeni tuosta adoptiosta, että mielestä paljon realistisempi vaihtoehto vahingossa raskaaksi tulleelle naiselle on päätyä aborttiin. On valtava henkinen taakka luopua lapsesta jota on kantanut sisällään 9 kk ajan ja uskon, että monista naisista ei siihen loppupeleissä ole. Pidän itse aborttia hyvänä vaihtoehtona, kun elämäntilanne ei anna myöden lapselle, mutta vahinko on jo sattunut. On oikeastaan hienoa, että on vaihtoehtoja, jos kämmejä sattuu eikä esimerkiksi 15-vuotiaan nuoren tytön tarvitse kantaa vastuuta esikoisestaan, kun itsekin on vasta kasvamassa aikuiseksi.
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 13.10.2009 01:48

Lainaus: Sharida

Minua suoraan sanottuna huvittaa tällainen näkökulma. Lapsi ei ole mikään rangaistus huolimattomalle ja piittaamattomalle ihmiselle, kyseessä tosiaan on elävä ja hengittävä olento joka ansaitsee sellaisen kodin, jossa hänen tarpeistaan pystytään huolehtimaan.

Niin no... Eiköhän tuo ole parittelun seurausta vanhempien mielentilaan ja olosuhteisiin katsomatta.

Se voi ehkä olla mun yksioikoista lähestymistä asioihin, mutta vahinkoja ei kierrellä. Mitä isompi vahinko, sen vähemmän se sietää kiertämistä. Ja saat uskoa, jotta tuollainen vahinko ei mun mielestäni kestä kiertelyä vähääkään.
Kirjoittanut: Basscadet (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.11.2009 21:41

Lainaus: Iiriva

Autismi voidaan kuitenkin todeta vasta aikaisintaan 5 kuukautiselta lapselta kromosomitutkimuksilla, ja noin vanhoja abortoidaan enää erikoisluvalla.

Anteeksi megawanhan kaivelemisesta.. Mutta kyse oli varmaan 5 kuukauden ikäisistä sikiöistä, ei lapsista? (tai muussa tapauksessa jonkin toisen maan oikeusjärjestelmästä)
Kirjoittanut: mity (Jäsen)
  • Lähetetty: 10.11.2009 22:35
itse jos tulisin raskaaksi niin abortin tekisin, koska en ole todellakaan lapsirakas ihminen.
hyväksyn abortit täysin.
Kirjoittanut: Amelia De Vlarie (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.12.2009 02:04
Menkää ihmeessä lukemaan Judith Jarvis Thomsonin tekstin abortista. Englanniksi nimeltään "Abortion and Rights" (A defence on abortion -teoksesta). Luin tuon hiljattain filosofian tenttiä varten ja teksti todellakin avarsi mieltäni koko aiheesta. Thomson antaa hyvän argumentin abortille käyttäen esimerkkiä, jossa ihminen herää sairaalassa ja hänen munuaiseensa on kytketty letkulla kuuluisa viulisti. Onko väärin, että ihminen vetää letkun pois kuuluisasta viulistista? Vaikka hänet kytkettiin soittajaan ilman hänen lupaansa ja mies käyttää potilaan munuaista?

Lol jos ketään kiinostaa lukea englanninkielisen tekstin se on tässä: URL
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 23.12.2009 13:06

Lainaus: Amelia De Vlarie

Onko väärin, että ihminen vetää letkun pois kuuluisasta viulistista? Vaikka hänet kytkettiin soittajaan ilman hänen lupaansa ja mies käyttää potilaan munuaista?

Joutuuko siinä sitten huolehtimaan viulistista sen 18 vuotta ja parit ekat vuodet vaihtamaan vaippaa?
Kirjoittanut: Dragonfly (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 07.01.2010 20:51
Itse hyväksyn abortin. Jos tyttö/nainen tulee raskaaksi esim. raiskauksen uhrina, miksi hänen pitäisi kantaa raiskaajan lasta? Sellainen on varmasti henkisesti niin turhauttavaa, että en osaa edes ajatella.
Uskon että on muitakin tilanteita, missä oikeastikkin abortti saattaa olla se paras ratkaisu (esim. talous, elämäntilanteen radikaalit muutokset), sillä lapsen kantaminen 9kk sisällään ja sen jälkeen sen luovuttaminen pois voi sekin olla koettelemus sinänsä.
Kirjoittanut: Anyxia (Jäsen)
  • Lähetetty: 15.04.2011 12:33
En mitenkään erityisesti kannata aborttia, mutta mielestäni se on aina hyvä vaihtoehto jos esim. päätyy raiskatuksi tai jos on liian nuori osatakseen/pystyäkseen kasvattaa lasta tai jos on esim. opiskelija eikä ole rahaa hirveästi kasvattaa sitä lasta. Onhan niitä muitakin syitä mutta tässä nyt mitä ensimmäisenä tuli mieleen.
Mielestäni kuitenkin on todella väärin se, että jotkut käyttävät aborttia "ehkäisykeinona"! Jos uskonto kieltää ehkäisyn jne niin on kumma että voi kuitenkin tehdä abortin! Mielestäni se on todella väärin että joka kerta kun makkarissa tapahtuu niin tietää varata ajan aborttiin kun ei suostu muita ehkäisykeinoja käyttämään!

Mielestäni siis abortti on hyväksyttävää, mikäli siihen on järkevät perusteet. Jos sitä tehdään vain huvin vuoksi niin se on mielestäni väärin. Mutta tietysti ken tahtoo kehonsa pilata niin enpä mene estelemään jos itse tahtoo niin
Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 15.04.2011 15:55
Itse kannatan aborttia, sillä mielestäni jo olemassa olevan elämän laadun ylläpitäminen menee itsenäisesti elinkelvottoman sikiön, keskeneräisen ihmisen, edelle. Jos raskaus/lapsen kasvattaminen uhkaavat mielenterveyttä, opiskelua tai rahatilannetta niin vihreätä valoa ehdottomasti mikäli asianomainen tahtoo sellaisen päätöksen tehdä!
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit