Gootti.net

Stereotypiat ja kliseet, joita inhoat/rakastat?

Kirjoittanut: Kalmankoura (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 07.09.2010 16:37
Stereotypioista puheenollen: Walter de Camp vastaa
Kirjoittanut: Vaulderie (Jäsen)
  • Lähetetty: 18.09.2010 17:55
Enitnen inhoa herättävät meikkeihin liittyvät seikat. Inhoan voimakkaita meikkejä, joita ei ole häivytetty tai rajattu kunnolla, vaan ne ovat yhtä sekasotkua. En yleensäkään pidä mustasta huulipunasta tai viiruista silmien alla, mutta väitän, että ne VOISI tehdä tyylillä. Mustaa voi käyttää huulissa myös tehosteena, kuten laittamalla kahta väriä. Mutta yleensä kun näkee noita, se näyttää vaan pölöltä - kaikille se ei vaan sovi, vaikka miten pistäisi huolella.

Ikävä kyllä miehet hyvin harvoin osaavat meikata. En ole vielä toistaiseksi tavannut yhtäkään goottimiestä, jonka meikit olisivat siistit ja sopivat. Yleisin virhe on pistää kajaalia, mutta unohtaa kulmat syöpäpotilaan vaaleiksi kulmiksi. Jos ripset eivät ole tummat, koko rajauksen pointti kuolee: silloin meikistä tulee maski. Eli silloin omien hyvien puolien korostaminen muuttuu kasvonaamiomaiseksi. Toki, jos gootti haluaa siis tehdä nimenomaan "olen zombie ja haluan näyttää siltä, koska olen gootti" -meikin, se käy, mutta jos tarkoitus on saada aikaan esteettinen goottimeikki ja korostaa silmiensä puolia pienillä taiteellisilla ripauksilla, tulisi silloin muistaa rajausten alkuperäiset tarkoitukset. Jos ripset ovat blondit ja rajaukset tummat, meikki näyttää siltä, että se on jäänyt kesken. Yleinen virhe ihan kaikilla on tehdä vaan rajaukset, mutta unohtaa iho. Eli kivat suomalaiset couperosat yhdistettynä tummaan silmämeikkiin... Ne herättävät pienen myötähäpeän tunteen.

Ja viimeiseksi meikeistä vielä... Vaikka punainen huulipuna onkin sangen göthiX, on hyväksyttävä se tosiasia, että kaikille se ei vain sovi. Jos huulesi ovat kapeat ja ohuet ja täytteettömät, saa tummanpunainen huulipuna suusi näyttämään enää viivalta.

Sen sijaan rakastan korkeita korkoja, klassisia leikkauksia vaatteissa ja runsasta hopean käyttämistä koristeissa. Olen blingblibgin rakastaja, jolle jokainen päivä saisi olla juhlapäivä. Rakastan tummia sävyjä ja mustaa pohjaa jonkun kirkkaan värin höystämänä. Rakastan sellaista "pahislookkia". Rakastan vaaleaa posliini-ihoa tumman silmämeikin kontrastina. Rakastan huoliteltuja linjoja meikissä, eroottista vivahdetta lookissa ja sensuellia mystiikkaa.

Hirveästi tyyleistä yleisesti en löydä dissattavaa, koska olen aika genrerajat ylittävä. On vain asioita, joista pidän enemmän ja niitä, jotka innostavat vähemmän tai eivät sovi minulle. Jos lolit herättävätkin sellaisen iyh-olon, niin se on vain sitä, ettei se sopisi itselleni, eikä edustaisi sellaisia asioita, joita pidän siistinä. Mutta jollekulle toiselle sellainen menee loistavasti.
Kirjoittanut: Addicted (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.10.2010 11:51

Lainaus: MissAnnThrope

Kammoksun myös sitä yleistystä jonka mukaan gootit ovat angstaavia ja epäsosiaalisia hylkiöitä.

ARGHHHHH! tämä on niin tyypillistä täällä päin missä asun. Tässä niin sairaalloisen pienessä kylässä ei paljon gootteja ole, ja huomaa ettei ihmiset kyllä paljon muutakaan erilaista täällä ole nähnyt, sillä ihmisten reaktio kaikkeen vähänkin erikoisempaan on niin helpostihuomattavaa. Täällä päin ihmiset eivät erota gootteja emoista eikä mitään muutakaan. Kaikki pitävät gootteja hirveen angstisina jotka joka ita viiltelee kynttilän valossa huoneen nurkassa ja palvoo saatanaa ja tappaa ihmisiä ja plaaplaaaplaaa.... kuinka monta kertaa olenkaan kuullut ihmisten sanovan mua saatananpalvojaksi?!

Lainaus: Heetteri

Musta huulipuna ei myöskään sovi juuri kenellekkään.

Mustan huulipunan kanssa on jännää se, että se näyttää hienolta kunnes suu avataan! Kun suun pitää supussa, se on jopa ihan ok näköinen eikä sillä lailla oikein herätä minkäännäköistä mielipidettä minussa. Mutta voi herttinen kun se suu avataan ammolleen ja valkoiset hampaat paistavat sieltä huulten välistä kuin hehkulamput!
Mutta kyllä joillekin se musta huulipunakin sopii mutta ei todellakaan kaikille! pitää vain olla oikea ihminen että se olisi hienoa.
Kirjoittanut: Swiine (Jäsen)
  • Lähetetty: 14.10.2010 13:45
Eläintenkorvat -> söpöjä
Leopardi- yms. eläinkuosit -> Riippuu vaatteesta, ite en käyttäis muuta kun just noita epäluonnollisen näkösiä kirkkaita värejä.
Bondage -> Ihan jees, tietyissä rajoissa. Just se että vetää kaikkiin vaatteisiin satamiljoonaatuhatta remmiä per vaate on liikaa, ja samaten se, että jo valmiiks koristellussa vaatteessa pitää olla kamala läjä kaiken maailman remmejä ja ketjuja ja ties mitä... Ite etin bondagehousuja aika kauan, ja löysin vasta vähän aikaa sitten mitä halusin. Niitä myydään myös Morticiassa, varmaan nähty jo monet kerrat, mutta sen takia omistan paljon remmejä, ketjuja yms. että voi sit yhdistellä miten haluaa. Ja noi housut mitkä ostin, näyttää myös hyvältä ilman ketjuja. Sen sijaan toi Hellbunnyn "Billy-trousers"-malli alkaa jo tulla korvista ulos. Huutonetissä oli joskus varmaan kaksi tai kolme tätä tuotetta myymässä. Yleensä goottivaatetta onvaan yks tai kaks myymässä samaa tuotetta, hyvä jos edes sitäkään. Kyseistä mallia myydään melkein kaikkialla, ja ite pyrin ettimään semmosta, mitä en oo nähnyt kadulla kun ehkä pari kertaa. Jos 24/7 näkee omistamaansa vaatetta kulkevan kadulla, tulee vähän semmonen "emmänymikäänmassateinioo".
Josta päästäänki seuraavaan:
Nettikauppojen vaateyhdistelmien lähes 100% kopioiminen -> Tylsää, jo nähtyä. Varmaan yleisempää niillä, jotka vasta alottaa goottityyliänsä, ja hakee inspiraatiota nettikauppojen sivuilta. En nyt väitä, etten ite ollenkaan tekis niin, mutta yleensä mietin, että sopisko toi mun tyyliin/ruumiinrakenteelle jne. Yleensä mietinkin tota ruumiinrakennetta aika paljon, varsinki sitä mitä haluun korostaa ja näin. Mutta tietty sillon se jää taka-alalle, jos vaan rakastan jotain vaatetta tosi paljon
Ylivahvat meikit -> Riippuu siitä ootko shokkirokkari/tuleva lady gaga tai jtn... vai ootko sitten gootti, joka harkitsee meikkien ynnä myyn yhdistämistä vaatteisiin. Mulla toi on vielä vähän niin ja näin, myönnän. Oon niin truu blackmetalfani, ettei musta huulipuna näytä mun silmän yhtään pahalta. Voisin vaikka pitää itse esiintyessäni Tai vaikka huomisella Dimmun keikalla...heh. Haluisin käyttää punasta luomiväriä ja kajaalia mustan luomivärin ja eyelinerin/kajaalin kanssa. En vaan omista vielä. :/
Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 28.12.2010 18:47
Let's see now...
Ensimmäisenä tietenkin tulee mieleen se, miten tulisi näyttää kellarissa kasvatetulta albiinolta. Tai tulisi ja tulisi - mutta stereotyyppisesti kuitenkin. Tummat sävyt sopivat ainakin omasta mielestäni huomattavan hyvin yhteen ruskettuneen ihon kanssa, ja varsinkin mustat hiukset näyttävät niin edes jollakin tasolla luonnollisilta. Myönnän jopa käyttäneeni itseruskettavaa - mikä on hyvin ironinen kontrasti muuan tuttuni tapaan käyttää übervahvoja aurinkovoiteita rusketuksen välttämiseksi.

Mitään erityisen mukavia stereotypioita ei kyllä tule mieleen äkkiseltään. Jost jotain olisi pakko sanoa, liittyisi se kai yksinkertaisesti siihen, että ainakin stereotyyppisesti gootit näkevät enemmän vaivaa itseensä kuin tavikset (joskaan tuskin ainakaan miehet pärjäävät fruittareille). Siinä on hieman totuuttakin mukana ainakin tietämäni pohjalta, ja mielestäni tämän asian tunnustaminen on hienoa.

P.S. Musta huulipuna - toimii vitsinä, larppiproppina ja halloweenina yhdistettynä mustaan hammaslakkaan. Varsinkin jälkimmäinen on oikeasti aika creepy - sain itse vastaantulijan tänä halloweenina kirkumaan hymyilemällä sydämellisesti.
Kirjoittanut: Vampirella (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.04.2011 17:08
Täällä on taas yksi, joka pitää stereotypiaa gooteista jotenkin sosiaalisesti taitamattomampina yksilöinä täytenä paskana, ettei jopa loukkaavana. Oikeastaan sen kuuluisi olla juuri toisinpäin, sillä ne harvat gootit joihin olen koskaan törmännyt ovat olleet ihanan kohteliaita, avoimia ja sydämmellisiä, niin että kyllä siinä "tavis" alkaa vaikuttaa jo itse aika kylmältä ja epäsosiaaliselta.

Tuo musta huulipuna taas on se klisee/stereotypia jota taas rakastan yli kaiken. Musta huulipuna on ollut suuri rakkauteni koko goottisen elämäni ajan, ja nostan kyllä fiktiivistä hattua sille joka onnistuu kantamaan sen kunnialla ja tyylillä. Kaikille se ei tietenkään sovi, mutta niinhän on myös monen muunkin asian kanssa.
Kirjoittanut: Swuuz (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.05.2011 21:22

Lainaus: Addicted

Kaikki pitävät gootteja hirveen angstisina jotka joka ita viiltelee kynttilän valossa huoneen nurkassa ja palvoo saatanaa ja tappaa ihmisiä ja plaaplaaaplaaa.... kuinka monta kertaa olenkaan kuullut ihmisten sanovan mua saatananpalvojaksi?!

Jepjep, tuota saa kuulla liiankin usein. Varsinkin, kun opiskelen varhaiskasvatus-alaa ja olen silloin tällöin päiväkodeissa töissäkin, niin koulussa opettajien ja töissä henkilökunnan sekä vanhempien ensireaktio on lähinnä se, että syön lapsia iltapalaksi. Kovin ovat hämmästyneitä huomatessaan, ettei ensimmäinen arvaus osunutkaan ihan nappiin.

Samoin ärsyttää se, että niin harvat vanhemmat opettavat lapsilleen, ettei erilaisuus ole mitenkään väärin. Esimerkiksi kaupassa lapset voivat osoitella sormella ja vanhemmat suurin piirtein juoksevat niiden eteen, etten vaan noituisi heidän lapsukaisiaan hengiltä. Ihan tosi, jotain rajaa. Ennakkoluulot siirtyvät näin tehokkaasti vanhemmista lapsiin, jipii!
Kirjoittanut: Ayuku (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 11.05.2011 23:19
Ärsyttää tietenkin noi perinteiset jo moneen kertaan mainitut "gootit on masentuneita ja synkkiä". No kun ei kaikki ole. Piste. Ärsyttää myös vietävästi se valtavirran suosima kliseinen ajattelutapa että goottius on vain teineille.. "Etkö sä jo aikuistuis ja pukeutuis niin kuin muutkin sun ikäset?" - En tiennyt goottiudessa olevan ikärajaa. Suuri ärsytyksen kohde on myös klisee goottien vahvoista meikeistä, että gooteilla on paljon meikkiä. Ei sitä aina jaksa sotamaalauksia laittaa naamariinsa, ja mustaa huulipunaa en voi sietää. Hui, minut saattaa bongata julkisilta paikoilta ilmankin meikkiä! Tuorein ärsytys on oletus, että kaikki gootit asuu jossain pimeässä goottiluolassa jossa on mustat seinät.. Öh, en. Vuokraemäntä tai puoliso ei arvostaisi.

Rakastamiani stereotypioita ja kliseitä taas.. no rakastan kynttilöitä, punaviiniä, kuutamoa, kauhuleffoja, fantasia- ja kauhukirjallisuutta, kalpeaa ihoani (en kuitenkaan ikinä vaalentaisi sitä meikillä! ), sametti-, satiini- ja pitsivaatteita...
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 21.05.2011 16:34

Lainaus: Ayuku

"Etkö sä jo aikuistuis ja pukeutuis niin kuin muutkin sun ikäset?"

Tuo tuntuu olevan ihan yleinen lopputulos goottien keskuudessa (<-rajusti yleistäen ehkäpä ). Jossain vaiheessa pistetään hynttyyt ja musiikki kirpputorille ja ruvetaan elämään niin kuin "muutkin ikäiset", mikä on tietysti aika jännä juttu, kun en ymmärrä miksi pitäisi luopua siitä millainen on vaan koska muu maailma ei tykkää? Oliko se sittenkin vain kokeiluvaihe jonkun elämässä? Kummallisia nämä ihmiset. Nimimerkillä: gootin muodonmuutosta tavan talliaiseksi vierestä seurannut.
Kirjoittanut: DeadlyNightshade (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 21.05.2011 21:02

Lainaus: byron

mikä on tietysti aika jännä juttu, kun en ymmärrä miksi pitäisi luopua siitä millainen on vaan koska muu maailma ei tykkää?

Tai sitten goottityyli ei enää tunnu omalta jutulta? Ei sen silti tarvitse merkitä sitä, että se oli vain "kokeilu", vaan sillä hetkellä se on voinut olla hyvinkin paljon omaa identiteettiä, mitä se ei enää myöhemmin ole.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit