Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Goottien joulu

Kirjoittanut: Aural (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 05.12.2009 18:47
Ah, joulu, olen tietyllä tavalla todella jouluihminen. Mihinkään muuhun juhlaan ei minulla kuulu perinteitä, joista haluaisin niin pitää kiinni. Ihan sama vietänkö mitenkään vappua tai juhannusta, kunhan joulua saa viettää.

En kuitenkaan aloita joulufiilistelyjä yleensä edes marraskuun puolella, tai no, ensimmäisenä adventtina voi ehkä. Tunnelmaan pääsee kuitenkin yleensä vasta, kun joulukalenterista saa avata ensimmäisen luukun. Mitä joulukalentereihin tulee, pakko on mainita Pekka Poron Joulukuu CD-ROM, joka on kuulunut jouluuni olennaisena osana ilmestymisvuodestaan lähtien (eli jostain 90-luvun puolivälistä). En todellakaan odota sitä päivää, kun liian uudet käyttöjärjestelmät eivät enää antiikkista romppua pyöritä. D:

En myöskään ihan hirveästi koristele kotiani jouluna. Tällä hetkellä ainoa koristus on äitini askartelemat ja minulle lahjoittamat jonkinlaisilla läpikuultavilla väreillä muovipleksille maalatut joulutähdet, jotka kiinnitin oveni ikkunaan (ah, ihanat arkkitehtoniset ratkaisut). Tämän lisäksi olen joskus saanut joltain sukulaiselta jonkinlaisen mobilen, jossa roikkuu kaikenlaista (tonttuja ja kulkusia yms.), ja pieniä keraamisia tonttuja. Jälkimmäisiä pidän aika rumina, enkä ota niitä esille – sitä suuremalla syyllä, kun en järin paljon syty somistuskrääsälle, joka vie turhaa pöytä/hyllytilaa ja jolla ei ole yhtään mitään funktiota (tai ne eivät täytä sitä ainoaa, silmän miellyttämistä). Tuskin jaksan tuota mobileakaan ripustaa, se on kuitenkin sen verran vaatimaton, ettei se esilläolollaan tuo oikein mitään jouluista asuntooni. Voisin jopa unohtaa sen koko vuodeksi kattooni. :|

En ole kovin hyvä askartelemaan, joten en sitäkään juuri tee. Tänä vuonna tosin aloin jopa joulukorttia piirtää itse tietokoneella. Nähtäväksi jää, tulostanko sitä koskaan ja lähetänkö ystäville, tarkoitus oli nimenomaan perinteisiä kortteja lähettää... Sisäinen perfektionistini tosin tuli häiritsemään, ja vaikka kuva on lähes valmis, se on yhtäkkiä liian tylsä. Vaikka kuinka olisi itse tehty...

Kotona en ajatellut leipoa, koska siitä ei välttämättä seuraa mitään hyvää. Sen sijaan vanhempien luona ajattelin leikkiä äidin tekemällä piparitaikinalla. Ilmoitin jo myös halustani tehdä piparkakkutalo, lähinnä siksi, että pääsisin toteuttamaan hurjia koristeluvisioitani. (Sain joskus lapsena eräältä tuttavalta piparkakkukirkon. Se oli tosi hieno, ja jos tulen liian kunnianhimoiseksi, en minäkään tyydy pelkkään mökkiin.)
Toisaalta, luin hiljattain netistä jotain joulukakun ohjetta, ja teki mieli alkaa leipomaan. Toivon, ettei päässäni naksahda sen pahemmin – tosin toistaiseksi en omista kakkuvuokaa. (Ei sillä, viime joulunakin ostin kaulimen, jotta pääsin tekemään vähän toisenlaisia jouluisia pikkuleipiä. Kokemuksesta viisastuneena en tee sitä tänä vuonna.)

Joulun vietän vanhempieni luona, todennäköisesti myös sukulaisten seurassa. En pidä sitä missään määrin pahana, sukulaisiakin haluan ehdottomasti nähdä. Osittain joulussa niin mukavaa on juuri se, että ympärillä on paljon sukulaisia. Tänä vuonna kuvioihin kuuluu lähinnä hyvää seuraa ja ruokaa, sillä lahjoja emme enää anna. (Niin, paitsi lapsille ostan lahjoja; kummipojalle sekä perheen koirille.) Vanhempien luona soitan myös mielelläni pianolla joululauluja. Joskus kaivan vanhoilta VHS:iltä jotain kivoja jouluanimaatioita. Lumiukkokin on aattona katsottava (siitä huolimatta, että omistan aidon VHS:n).
Kirjoittanut: Noraphrenia (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 05.12.2009 21:16
Sain sellaisen puolimetrisen tekomuovikuusen isältäni, ja heitin sen tuohon nurkkaan odottamaan jahka keksisin sille koristeita (mitään normi punaisia joulupalloja en todellakaan suosi) ja lopulta keksin koristella koko komeuden pinkeillä ja violeteilla kuiturastoilla jotka lojuivat käyttämättöminä x) kyllä ne koristenauhan asemaa hyvin paikkaavat!
Kirjoittanut: darkAngel (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • • Muokkasi: darkAngel
  • Lähetetty: 06.12.2009 01:27
tänä vuonna ajattelin askarrella jonkin erikoisen joulukoristeen. kun muuten koristelut on ollu melko perinteisiä palloja, nauhoja ja yms muuta jouluun liittyvää ja roikkuvaa. toisi pienen piristeen. ja tietysti aion polttaa paljon kynttilöitä ja kuten televisioväki on päättänyt ihmisten tekevän joulupyhinä, katson paljon leffoja.
Kirjoittanut: fantasos (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.12.2009 15:39
Itse näin joulukuusen joka oli koristeltu violeteilla ja hopeisilla koristeilla. Itselle tuli olo että "hippunen vielä kiiltävää mustaa sekaan niin olisipas muuten komea kuusi olohuoneen nurkkaan!".
Vaimo ei innostunut.
Kirjoittanut: werewolfette (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.12.2009 17:52
Hihii, kävin eilen ostamassa mustaan pikku kuuseemme violetteja kiiltäviä palloja ja mustia sydämiä (sekä kiiltävällä että mattapinnalla). Tein myös joulukortit valmiiksi, nyt vaan nimet kuoriin ja maailmalle.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 06.12.2009 18:43
Vanhempien luona kotona, koko sisarussarja, tosin toinen veljeni ehkä tänä vuonna jää tyttöystävänsä kanssa Helsinkiin. Se on harmi siinäkin mielessä, että olisi ollut kiva esitellä kaikki isot sisarukset ukolleni kerralla. Nooh.
En koristele, sun kummemmin kuin mitä äiskä laittaa. Askartelen lähimmille ystäville kortit, mutta muuten en välttämättä ajatellut muistaa mitenkään erityisesti. Sisaruksille ja poikaystävälle jotain lahjaa. Leipoa on vähän pakko, jos jotain aikoo syödä, koska sekä minulla että miehenpuolella on erityisruokavalio, eikä kaupantädin leivokset meille sovi.

En vietä joulua uskonnollisista syistä, vaan ainoastaan siksi, että se on niitä harvoja aikoja vuodesta kun saa koko perheen kiireettömästi kasaan. Mukavaa siemailla kynttilänvalossa viiniä, syödä hyvin ja illalla aloittaa tekemään valtavaa palapeliä.
Kirjoittanut: raato (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 06.12.2009 22:36
Kaipa olen yksi harvoista anti-jouluihmisistä. Jos olisi varaa niin ehkä sitten panostaisin jouluun enemmän, tykkään antaa lahjoja ihmisille, mutta ei. Koko joulukuu menee koulussa ja töissä, joulunkin olen töissä. Voisi poikaystävälle, parhaalle kaverille sekä perheelle jotain lahjoja ostella jos olisi aikaa :P opiskelija elämä on niin perseestä kun menee koulussa 4pvä/vko ja töissä 3-5pvä/vko. Noh, ehkä jonakin päivänä ehdin ostaa jotain pientä ja tarvittavaa (ainakin poikaystävälle pitää ostaa biojäteastia + biopusseja ). Joulukuusia/ylimääräistä krääsää/joulukortteja ja -paperia en ainakaan tule ostamaan sillä en halua kuluttaa turhaan luontoa.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 06.12.2009 22:49
Ah, joulu!

Olen aina viettänyt joulun perheeni kanssa, ja meillä on tietyt perinteet. Kuusi kannetaan aattoaamuna sisään, ja kuivuttuaan se koristellaan. Lounaalla syödään uuniohrapuuroa mehukeittojen kera. Iltapäivästä on sitten joulusauna, ja jouluateria illansuussa. Lahjat jaetaan joskus hyvinkin myöhään. Laulamme paljon yhdessä, sekä olemme vain ihan rauhassa. Ihunaa.

Itse en ole vielä omanlaistani joulua kerennyt toteuttaa. Pitäisi kait opetella laittamaan niitä jouluruokiakin pikkuhiljaa! Minä en kyllä usko, että minun joulussani näkyisi sitä "goottiutta" muutamaa hassua, mustaa joulupalloa kummemmin, koska minua viehättää joulun perinteiset värit ja materiaalit, kuten punainen, vihreä, puuvilla ja oljet.

Joka joulu olen askarellut piparitaikinasta jonkinlaisen koristeen; talon, reen, muumitalon... Huomenna ajattelinkin kokeilla jotain erilaista.

Mutta joulua odotellessa, jouluvalot ripustin jo vanhempieni talolle. Omaa kynttelikköäni tulen tuskin sytyttämään, koska en omalla asunnollani intin takia juurikaan käy.
Kirjoittanut: P-M (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.12.2009 23:16
Äitin/perheen luona tämänkin joulun vietän. Ehkä sitten pyhinä tai välipäivinä myös tädin luo ja serkkuja katsomaan, ei ole tiedossa vielä. Ei meillä sen kummempia jouluperinteitä ole, yhdessäoloa, jouluruokaa ja tietysti myös lahjat.

Ostin kyllä muutaman mustan joulupallon, mutten ole vielä keksinyt mihinkä ne omassa kämpässäni ripustan koska sinne en hanki kuusta. Oikeassa ei ole järkeä kun en ole joulua siellä ja muovisista en juuri välitä. Jonkin ruoan tänä vuonna teen ja/tai leivon enemmän kuin vain pipareita ja torttuja.

Pidän kyllä joulunvietosta, mutta rauhallisesti ja kohtuullisen pienieleisesti.
Kirjoittanut: Severana (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Severana
  • Lähetetty: 06.12.2009 23:23
Rakastan joulua ja jouluvalmisteluja! En ole viime aikoina ehtinyt edes foorumilla notkumaan, kun aika menee muiden kiireiden lisäksi jouluvalmisteluihin. Kortit tein tänä vuonna kaikki itse, mutta ainakin lähimmät ihmiset saavat omatekoisen kortin myös sellaisina vuosina, kun en jaksa keskittyä näpertelyyn.
Leipominen on varsinainen intohimoni. Joulun kahvipöydässä pitää olla montaa sorttia, etenkin erilaisia pikkuleipiä teen isot kasat. Leivon kaiken itse myös siksi, että mieheni ei voi syödä kaupan herkkuja. Ruokaa en tänä vuonna laita, koska emme syö joulunpyhinä kotona.
Ensimmäisenä adventtina ripustelen jouluvalot ikkunoihin ja pihalle. Tämän jälkeen koristelen kotia pikkuhiljaa aattoon saakka. Koristeita on lopulta aika paljon, mutta olen kuitenkin tarkka siitä, mitä kelpuutan esille. Kukat ostan vasta vähän ennen aattoa ja teen niistä itse istutuksia. Se tulee paljon halvemmaksi, kuin valmiiden istutusten ostaminen, ja on kaiken lisäksi hauskaa puuhaa.
Lahjoja teen ja ostan aina ihan liikaa. Ostelen niitä pitkin vuotta, mutta vasta loppukesästä tai syksyllä ostetut maltan säilyttää jouluun saakka. Säilyttäminen onkin iso ongelma. Meiltä ei oikein löydy tarpeeksi piiloja lahjoille, joten yritän ainakin paketoida ne ajoissa, jotta kurkistelijat eivät saa pakettien sisältöä selville ennen aikojaan.
Ainoa, mitä joulussa vihaan, on siivous. En haluaisi tehdä mitään suursiivousta ennen joulua, mutta tämä on ainoa vuodenaika, jolloin saan itseni pakotettua nurkkien kunnolliseen kuuraukseen juhlan kunniaksi.
Aatto vietetään perinteisesti kotona. Usein käymme sukulaisilla syömässä, jonka jälkeen suunnataan hautausmaalle kynttilöitä viemään. Tämän jälkeen avataan lahjat kotona. Loppuillan perinteeksi on muodostunut uusien lautapelien pelaaminen herkuttelun lisäksi. Joulupäivän ja Tapaninpäivän olemme vanhemmillani ja näemme lisää sukulaisia. Eniten odotan aina veljeni ja hänen perheensä seuraa.
Mulla on aina jouluna pari viikkoa lomaa ja töissäkin tunnelma tiivistyy lasten intoa katsellessa. Harmi kyllä, monen hoidokkini joulu menee vanhempien käytöksen vuoksi pilalle pahan kerran. Meillä ei juoda kotona yhtä saunakaljaa enempää koskaan, ei siis myöskään jouluna. Minulle joulu on perheen ja ennen kaikkea lasten juhla, enkä voi ymmärtää niitä aikuisia, jotka pilaavat kännäämisellään ilon lapsilta.

Muoks. Niin ja kynttilät! Niitä kuluu kilotolkulla pitkin syksyä, mutta joulukuussa kynttilöiden poltto tahtoo riistäytyä käsistä. Olen yrittänyt tänä vuonna hiukan hillitä innostustani, mutta kyllä kynttilöiden valo on ykkönen joulutunnelman luomisessa.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 8 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit