Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Symbolit vaatteissa ja koruissa

Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 02.10.2010 16:11
Minulla on jonkin verran ristikorvakoruja, mutta käytän niitä puhtaasti esteettisistä syistä. Itse asiassa myös käytännössä ainoat pantegrammini löytyvät korvakorujen puolelta, ja ironista kylä joskus käytän ristiä toisessa ja pentagrammia toisesa korvassa. Ateistina en anna niillä minkäänlaista suurempaa merkitystä, mutta rakastan dualismia lähes kaikissa sen muodoissa, ja tämä on kieltämättä yksi sen ilmentymistä.

Dualismiin liityvät myös monet muut valintani. Esimerkiksi Chemical Wedding -riipus koostuu enkelin ja demonin... läheisestä suhteesta. Minulla on myös paita, jossa enkeli ja demoni on kuvattu lähes symmetrisesti toisiinsa nähden. Dualistiset aiheet edustavat minulle tärkeää ajatusta, että mitään ei voi olla olemassa ilman sen vastaparia. Lisäksi ne kuvaavat, miten jokaisessa on aina molempia vastapareja - esimerkiksi hyvää ja pahaa.

Jonkin verran löytyy myös kalloaiheita. Ok, ne eivät oikeastaan merkitse sen enempää. Osa on vain siistejä - kuten UL13 Alchemyn Death Skull Beadsit. En nimittäin juuri välitä kuoleman symboliikasta, koska se ei kiehdo minua kuin kuriositeettina.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Giffirt
  • Lähetetty: 02.10.2010 20:45
En hirveästi välitä siitä, mitä jokin symboli edustaa. Minua kiinnostaa tietää, mutta jos jokin koru on nätti, niin se on nätti vaikka se symboloisikin mätää sipulia tai jotain vastaavaa.

Olen tässä tosin hieman kaksinaamainen. Minua ei haittaa käyttää esimerkiksi kelttityylistä korua, jonka symboliikka ei välttämättä iske itseeni, mutta en tunne oloani mukavaksi jos käyttäisin ristiä, pentagrammia tai vaikka eri horoskooppimerkkiä kuin mikä omani on. Käytöksessäni tämän kanssa ei siis ole hirveästi logiikkaa. Vähän ohjaa se, että ns. kuolleet kulttuurit ovat helpompia. Tokihan uuspakanoilla kelttisymbolien käyttö on yhä vilkasta, mutta se on silti marginaalisempaa kuin vaikkapa ristin tai horoskooppien käyttö asioina, joihin ihmiset todella uskovat.

Lisäksi monien käyttämieni korujen symboliikka on lähinnä luonteenpiirteisiin perustuvaa. On suhteellisen neutraalia kanniskella koruja, joiden merkitys on esimerkiksi henkinen kasvu, rohkeus tai ikuinen rakkaus tai muuta kornia. Sen sijaan jumalten symbolit ovat arempi juttu. Tämä tosin ei ole estänyt minua kanniskelemasta esimerkiksi Horuksen silmää ja haluaisin kovasti Thorin vasaran, joten... Ehkä minun on vain hyväksyttävä oma epäloogisuuteni.

Keltti, viikinki, kalevala, muinainen Egypti... Nämä taitavat olla lempiaihepiirejäni koruissa. Lisäksi löytyy asteekki-, horoskooppi- ja muita randomaiheita. Mitkään noista eivät edusta omia uskomuksiani, vaan pikemminkin kiinnostukseni kohteita. Antropologia ja historia ovat lähellä sydäntä. Toisaalta taas vaikka en koe oloani mukavaksi risti kaulassa, ei minulla myöskään ole mitään suoranaisesti kristinuskoa vastaan. Ja sitten on vain joitain jotka ovat minusta rumia. Pääkallokorut ovat omasta mielestäni yleensä lähinnä koomisia ja sydän on myös aiheena sellainen jota inhoan. Sydänlihas realistisesti kuvattuna olisi siisti kaulakoru, mutta kliseiset sydänaiheet kierrän kaukaa. Ne yksinkertaisesti ovat mielestäni rumia.
Kirjoittanut: Pähkinähiiri (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 02.10.2010 22:38

Lainaus: Giffirt

On suhteellisen neutraalia kanniskella koruja, joiden merkitys on esimerkiksi henkinen kasvu

Minä kannan esim. tätä symbolia sen takia, että sillä on minulle iso henkilökohtainen merkitys. Se liittyy elämässä eteen tulleisiin kasvunpaikkoihin ja vaikeisiin tilanteisiin, joista on itse omalla pinnistelyllään selvinnyt. Muistuttaa siis jollain tavalla siitä, että vaikeistakin paikoista on selvitty, ja toimii rohkaisuna. Symboliikkaa ei kuitekaan minun puolestani muiden tarvitse sen kummemmin tietää tai ymmärtää tai noteerata, enkä halua niillä sen kummemmin viestittää mitään itsestäni ulkopuolisille. Toisaalta en myöskään halua kantaa mitään symboleita vain huomiota herättääkseni.
  • Lähetetty: 02.10.2010 22:48

Lainaus: Pähkinähiiri

Minä kannan esim. tätä symbolia sen takia, että sillä on minulle iso henkilökohtainen merkitys.

Toki tuollaisillakin voi olla suuri henkilökohtainen merkitys, mutta meinasin neutraalilla sitä, että kukapa ei kannattaisi henkistä kasvua tai rohkeutta. Sen sijaan jonkin tietyn uskonnon symbolin kantaminen rajaa enemmän sitä, että mistä symbolissa on kyse. Osin tästä syystä itse koen vähemmän vaivaannuttavaksi kanniskella juuri tuollaisia vähän laveampimerkityksisiä ns. adjektiivisymboleita kuin vaikkapa ristiä.
Kirjoittanut: Pähkinähiiri (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.10.2010 10:49

Lainaus: Giffirt

Sen sijaan jonkin tietyn uskonnon symbolin kantaminen rajaa enemmän sitä, että mistä symbolissa on kyse.

Näinhän se on. Hih, tämän aamun Hesarissa luki, että druidismi on hyväksytty Britanniassa viralliseksi uskonnoksi, joten se siitä druidikolmionkin neutraalisuudesta
Kirjoittanut: teufelfaust (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.10.2010 14:29
En itse juuri kanniskele minkäännäköisiä symboleita, enkä välitä vaikka niitä muillakin on.
Thorin vasara killuu kaulassani lähinnä, koska Valhalla on mielestäni "mukavin" teoria tuonpuoleisesta. Ja sehän näyttääkin hienolta.
Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 03.10.2010 21:14

Lainaus: teufelfaust

Thorin vasara killuu kaulassani lähinnä, koska Valhalla on mielestäni "mukavin" teoria tuonpuoleisesta

Pilkunnus... Siis viilaajana ottaisin off-topic esille, että Valhallaan pääsee vain kuolemalla kunniakkaasti taistelussa, mikä vaikuttaa hieman epäluultavalta Suomen kännissä tehtyjen väkivaltarikoksien määrästä huolimatta. Hieman rajattua, ettenkö sanoisi? Lisäksi mukavuutta kyseisessä uskomuksessa vähentää, että itse asiassa viikingeilläkin oli helvetti, ja itse asiassa kristinuskon käyttämä sana tulee sen ja sen jumalatteren nimestä - Hel. Sinne pääsivät sitten kaikki, joiden kuolema ei ollut kunniallinen ja taistelukentällä kohdannut. Muun muassa sairauteen, vanhuuteen ja onnettomuuksiin kuolleet pääsevät tähän kastiin - siis kai 99% nykysuomalaisista.
Kirjoittanut: LauriGhost (Jäsen)
  • Lähetetty: 13.10.2010 22:55

Lainaus: VariSami

Sinne pääsivät sitten kaikki, joiden kuolema ei ollut kunniallinen ja taistelukentällä kohdannut. Muun muassa sairauteen, vanhuuteen ja onnettomuuksiin kuolleet pääsevät tähän kastiin - siis kai 99% nykysuomalaisista.

Kannatetaan!
Niin ja symboleista sen verran että sillä mitä joku koru tai merkki symboloi ei ole minulle kovin paljon väliä. Vaikka luulen kyllä tietäväni mitä symbolit niissä vähäisissä koruissani joita käytän tarkottaa.
Ankh on muistaakseni egyptiläinen ikuisen elämän symboli ja pentagrammi yleisesti käytetty eri uskonnoissa pakanoista kristittyihin. Ristejä on useampi mutta oman ristin musta sisus sitten on kai koriste tai meinaa jotain ihan muuta.
Mutta pääasia että näyttää hyvältä päällä.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.10.2010 15:21
Vaatteissa en pahemmin symboleista välitä, ne tuntuvat jotenkin halvoilta. Sen sijaan kaulassa rupeaa jo roikkumaan tavaraa kuin paremmallakin shamaanilla Vakiokäytössä on pronssinen sini- / hiidenhirvi -riipus, joka symboloi tuota myyttistä suomenuskon toteemieläintä. Sen kaverina pyörii algiz-riimu joka symboloi myös sekä hirvieläintä että elämää. Näiden seassa hilluu sitten puolestaan itse hirvensarvesta väkertämäni aurinkopyörä (elämää ja luovaa voimaa sekin) ja sotkun kruunaa vielä Kalevalakorun "kuusamon kirves", eli Ukon kirves joka pohjautuu Kuusamosta löydettyyn, olisiko pronssikautiseen alkuperäismalliin. Kaikki neljä siis pyörivät käytännössä saman muinaisuskoteeman ympärillä vaikken olekaan mikään vakaumuksellinen pakana. Näiden lisäksi käytössä on myös puinen triskelellä varustettu sormus. Kyseinen symboli tuntuu nykyään merkitsevän vähän mitä tahansa, mutta sen alkuperäisestä neoliittisesta tarkoituksesta ei olla ilmeisesti vieläkään yksimielisiä. Se on vaan nätti.

Näin kirjoitettuna nuo näyttävät helposti joltain ISÄM MAAN TOIVO -meiningiltä, mutta siitä ei tosiaankaan ole kyse
  • Lähetetty: 17.10.2010 15:45

Lainaus: Nordis

Vaatteissa en pahemmin symboleista välitä, ne tuntuvat jotenkin halvoilta.

Komppaan. Pidän omat symbolini vain koruissa.

Lainaus: Nordis

Näin kirjoitettuna nuo näyttävät helposti joltain ISÄM MAAN TOIVO -meiningiltä, mutta siitä ei tosiaankaan ole kyse

Eikös ne ISÄM MAAN TOIVOT käytä niitä suomi leijona -koruja?
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit