Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

suhtautuminen eläimiin?

Kirjoittanut: Mephistopheles (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 01.01.2007 02:44

Lainaus: mlrd

mitenkäs niitä australias muuten rääkätään? siel taitaa olla suomeen nähden laajemmat laitumet ainakin...

"Valtaosa Australiassa kasvatettavista lampaista on merinolampaita (lammasrotu). Merinolampaan iho on jalostuksen tuloksena luonnottoman poimuinen, jotta lampaista saisi mahdollisimman paljon villaa. Ihopoimujen suojassa viihtyy loisia, joten tämän takia lampaat kylvetetään hyönteismyrkkyaltaissa. Yleinen toimenpide on myös ilman puudutusta tehtävä mulesing, missä osa peräaukkoa ympäröivästä ihosta leikataan pois. Jäljelle jää kivulias, verinen haava, jonka paraneminen kestää viikkoja. Kipu vaikeuttaa lampaiden liikkumista.

Lampaille tehdään myös muita kivuliaita ja tuskallisia toimenpiteitä ilman minkäänlaista kivunlievitystä. Esim. karitsojen kastrointi, häntien katkaisu ja hampaiden hiominen ovat yleisiä toimenpiteitä niin Australiassa kuin muissakin suurissa lampaankasvatusmaissa.

Vaikka monet maailman lampaat saavatkin vielä elää laitumilla, tilanne on valitettavasti muuttumassa. Iso-Britanniassa ja Australiassa lampaankasvatus on paikoin jo alkanut muistuttaa vastaavanlaista tehdasmaista tehomaataloutta, kuin muidenkin tuotantoeläinten kasvatus on. Jotta lampaistakin saataisiin kaikki mahdollinen hyöty irti, karitsojen annetaan imeä emonsa maitoa vain rajoitetun ajan, minkä jälkeen ne eristetään emostaan, juotetaan maidonkorvikkeilla ja pidetään sisätiloissa."

Sori tämmönen romaani, kopsasin tuolta vegaaniliiton sivuilta http://www.vegaaniliitto.fi/ukk.html#18
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 01.01.2007 03:16
kiitoksia valistuksesta.

on tuo eläinten manipulointi (jalostus, kasvatus,elinolosuhteet..) tuottavuuden/turhamaisuuden vuoksi hivenen vastenmielisen oloinen ajatus...

e. eritoten tuollaiset suoranaiset elävän ruumiin muotoilut tms, jos sillä ei mitään terveydellistä syytä ole. esim. koirilla hännäntypistys, jolla taisi olla ainoastaan ulkonäöllinen merkitys.
  • Lähetetty: 01.01.2007 03:36

e. eritoten tuollaiset suoranaiset ruumiin muotoilut tms, jos sillä ei mitään terveydellistä syytä ole. esim. koirilla hännäntypistys, jolla taisi olla melkeinpä ainoastaan ulkonäöllinen merkitys.

Niinpä. Olen kaikkea jalostusta vastaan, koska yleensä eläimet jalostetaan ihmisille hyödyllisiksi tai silmää miellyttäviksi. Henkilökohtaista tässä on myös se, että molemmat rottani piti lopettaa kasvainten takia, joita niille jalostuksen takia tuli.
  • Lähetetty: 01.01.2007 03:59
kaikille eläimille taitaa tulla kasvaimia iän myötä, ei se jalostus välttämättä ainoa syy ole.
ikävähän se on lemmikistä luopua, mutta ei oikein voi väkisinkään hengissä pitää...

karmein homma mitä olen joutunut harkitsemaan oli kun meinasin joutua lopettamaan siskon koiran: meni viikonloppuna surkeaan kuntoon, eikä eläinlääkäriä saatu mistään kiinni. oli koira asunut kuitenki 6v. samassa taloudessa.

onneksi odotettiin seuraavaan päivään, saatiin koira leikattavaksi. silläkin oli kasvain, joka painoi jonkun verisuonen kasaan ja lähes halvaannutti takapään. kyllä se vielä täyteen kuntoon tuli, muutaman vuoden eli, kunnes sama tauti lopulta tappoi.
  • Lähetetty: 01.01.2007 04:53
karkasi hiukan offiksi, mutta palautellaanpa.

eli oma suhtautumiseni on hiukan ristiriitainen:

lemmikkieläimet ovat mielestäni perheenjäseniä, joskin alimpana "nokkimisjärjestyksessä"

en tuomitse kuitenkaan eläinten käyttöä ravintona tai vaatetukseen, jos tapetut eläimet käytetään mahdollisimman tarkkaan, ja niiden elinolot ovat hyvät kasvatuksen aikana. eli käytän siis luomua, jos mahdollista.
kuitenkin elinaika merkitsee enemmän kuin kuolintapa.

nyrkkisääntönä on ettei mitään elävää saa vahingoittaa ilman hyvää syytä.
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 01.01.2007 12:47
Onko täällä muita, jotka kuuluis eläinsuojeluyhdistyksiin? Itse olen Animalian aktiivijäsen. Jakelen eläisuojelutietoa ihmisille (mm.kansanedustajat yms.)
Kirjoittanut: Kuutar (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Kuutar
  • Lähetetty: 01.01.2007 14:27
Omistan yhden koiran, joka on minulle kuin perheenjäsen. Se saa jouluaattona oman lahjan ja makuuhuoneessani se nukkuu öisin. Olen todella eläinrakas, hevosia kävin nuorempana hoitelemassa, ja jos vaan olisi aikaa niin kävisin kyllä tallilla vieläkin. Haaveilen omasta kissasta, jonka varmasti vielä joskus hankinkin, sitten kun ei ole enää koiraa, se kun ei päästä omalle reviirilleen toisia eläimiä.
Haluaisin myös nähdä luonnossa suden, ilveksen ja karhun, mutta sen verran paljon niitä kunnioitan, etten ihan lähelle menisi.

Eläinten kanssa on jotenkin niin paljon helpompi olla kuin ihmisten, ja ainakin kaikkien eläinten johon olen tähän mennessä törmännyt, olen tullut hyvin toimeen.

Lainaus: poison

Onko täällä muita, jotka kuuluis eläinsuojeluyhdistyksiin?

olin joskus WWF:n sellaisessa myyntityöjutussa, jossa kerättiin rahaa aina jonkin tietyn eläinlajin hyväksi ja niiden elinolojen säilyttämiseksi/parantamiseksi, mutta Animalian esitteet ja liittymispaperit ovat jääneet jonnekin laatikkojeni pohjalle, vaikka monta kertaa olenkin meinannut liittyä.
  • Lähetetty: 01.01.2007 16:06

kaikille eläimille taitaa tulla kasvaimia iän myötä, ei se jalostus välttämättä ainoa syy ole.

Kesyrotille on jalostettu tarkoituksella syöpäkasvaimia, jotta niillä voitaisiin tutkia syöpää.
Kirjoittanut: Faith Black (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • • Muokkasi: Faith Black
  • Lähetetty: 01.01.2007 16:13

e. eritoten tuollaiset suoranaiset elävän ruumiin muotoilut tms, jos sillä ei mitään terveydellistä syytä ole. esim. koirilla hännäntypistys, jolla taisi olla ainoastaan ulkonäöllinen merkitys.

Jostain olen joskus lukenut sellaisen jutun, että ajokoirilla ja muilla metsästyskoirilla häntä typistettiin sen vuoksi, että ne eivät sitä katkaisisi metsässä häntäänsä heiluttaessaan.
Mutta siltikään en pidä siitä, että koirien häntiä typistetään vieläkin joissakin maissa. Ja varsinkaan ulkonäön vuoksi.

Minäkin pidän eläimiä suuressa arvossa ja lemmikit ovat olleet aina ehdottomasti perheenjäseniä ja niin ne tulevat olemaan jatkossakin, kun vain taas sellaisen saisi, kun oma kissa lähti unten maille.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 01.01.2007 18:27
melko usein pidän eläimiä jopa tärkeämpina kuin ihmisiä. Ne sentään osaavat lohduttaa eivätkä vain sylje päälle.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 3 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit