Gootti.net

Tee ja/tai kahvi

Kirjoittanut: MissNebel (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 11.12.2012 16:40
Suomalainen kahvimaku on vaaleapaahtoista. Itse juon niitä, köyhä osa-aikabaarintäti kun olen, mutta kyllä pidän kovasti näistä paremmista kahvimerkeistä, joihin tutustuin isäni luona. Isukin kahvit on aina hyvä juoda xD suosikkejani niistä ovat juuri nuo Nordqvistin kahvit, sekä joku kahvi, jonka nimeä tai merkkiä en tiedä, sillä pussista oli leikattu yläosa pois. Pussissa oli sinistä, muistelisin että siinä luki jotain paraquai tms? Pussi malliltaan mustutti pauligin espressokahvipussia. Jos joku näistä tuntomerkeistä osaa kertoa mitä olen mahdollisesti juonut, olisi se kovin mukavaa
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.12.2012 16:56

Lainaus: Funereal Soul

se, millä kahvin tai teen saa pilattua on sokeri. Voi ällötys, minkä makuista niistä voi saada. Yh...

Lainaus: byron

Allekirjoitan. Samalla mielestäni maito pilaa molemmat juomat - ellei kyseessä ole joku erikoiskahvi.

Ihme kerettiläisiä. Kulta Katriinat ym. jämäkahvithan ovat oletusarvoisesti jo piloilla ja puolillaan kalkkia sekä muita keittimeen pesiytyneitä olevaisia. Sitä vahinkoa ja metallinsekaista makua vain koitetaan paikata maidolla ja sokerilla. Oikeasti hyvät kahvit taas ovat hyviä ilman lisukkeitakin Teehen en kyllä itsekään sotke sokeria tai maitoa ellei kyseessä ole sitten chai.

Tähän väliin wanha kasku siitä, kuinka suomalainen kahvi on niin järkyttävää kuraa siksi että ensimmäinen muinoin maahan tuodut pavut olivat päässeet pilaantumaan pitkällä merimatkalla. Pavut olivat kuitenkin arvokasta kamaa ja yläluokka, joka ei ollut eläessään maistanut kahvia, odotti tuota ihmejuomaa kieli pitkällä. Kauppias pelimiehenä otti ja käytti tätä hyväkseen, myi huonot pavut hyvällä hinnalla ja totutti samalla suomalaiset juomaan vahvoilla mädän aromeilla varustettua schaibaa
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 11.12.2012 17:18

Lainaus: Nyxeria

Entä hunaja?

No todella, todella harvoin sitäkään käytän. Flunssaisena saatan sitä hiukka lisätä, mutta silloinkin puhutaan pienistä määristä.
Niin joo ja kun nyt kahvista oli puhetta niin mulla on kieroutunut tapa laittaa kahvinpurujen sekaan kanelia.
Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 11.12.2012 17:49
Juu, kaneli tuo moneen asiaan lisäpiristystä
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 11.12.2012 17:57
Molempia kuluu! Teestä lähinnä vihreää tai sitruunalla maustettua vihreää. Siivilöiden mieluiten. Ehkä se on vain pienessä päässäni, mutta makuaisitini sanoo, että parempi näin.

Kahvista puhuttaessa olen kulutuskahvien kiskoja, mutta jos käyn kahvilassa odotan, että kahvi kanssa on hyvää! Siksi yleensä kahvilakseni vakiutuu kaupungeissa jokin, missä totean ensimmäisenä, että tämä ei ole Costa Ricaa ja vieläpä tukun alesta. Turussa tällaisena paikkana toimii Café Art. Suosittelen kahvin ja teen ystäville, ehdottomasti. Hintatasokin on lievästä noususta huolimatta asiallinen, kun huomioi laadun.

Kulutuskahvinkittaukseni taas johtuu pitkälti siitä, että moni hommani vaatii kirotusti keskittymistä ties mihin ja oheistekemistä pitää olla. En polta kuin sikareita erittäin harvoin (eli kun joku ystäväni on kokenut tarpeelliseksi tuhlata moisiin herkkuihin ja on vielä niin höveli, että tarjoaa), joten kahvi hoitaa oheistekemisen osan Toki, kun en välillä opiskellut, join ja juotin vierailleni hyviksi toteamiani kahveja. Edellisessä kaupungissani, Vaasassa, oli moisille omistettu kauppakin, josta tuli poistettua makua tasaiseen tahtiin. Eniten pidän tummista, aromikkaista kahveista, joista kulutusmaisin oli LöfBerg's Lila keskitummat tuolloin (:
Kirjoittanut: Dark Eyes (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 11.12.2012 19:09
Kahvia tuli juotua siinä määrin, että lääkäri kauniisti komensi rajoittamaan hieman. Nykyään menee kahdesta kuuteen kuppia päivässä. Mustana tietty. Brazilia.
Teen suhteen melko lailla kaikkiruokainen(juomainen?), en nykyään käytä sokeria enkä maitoa T:ssäni, mutta hunajaa saatan lorauttaa hitusen sekaan. Russian Earl Grey tämänhetkinen hittimaku. Mikään ei toki voita ajan kanssa hauduteltua irtoteetä, mutta köyhän on tyydyttävä lilluttamaan pussukkaa.
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 11.12.2012 19:13

Lainaus: kuopassa

Olisiko siksi, että tyypilliselle suomalaiselle kahvin juominen tarkoittaa lämpimän maidon juomista. Siinä maitojuomassa kahvin tarkoitus on lähinnä tuoda väriä juomaan.

Tunnustaudun tähän joukkoon. Juon myös Liptonin perusteetä. Ihme hifistelyä saadaan tästäkin hommasta aikaiseksi.

Joskus join kyllä törkeät määrät kahvia - varmaan sen pari, kolmekin litraa, nykyään jää kuppiin, kahteen päivässä.
Kirjoittanut: ShadowPiratess (Nimetön)
  • • Muokkasi: ShadowPiratess
  • Lähetetty: 11.12.2012 23:52
-----------------
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 12.12.2012 09:18
Kummatkin kuuluvat arkeen.

Keitän harvoin kotona kahvia. Kahvia tulee juotua kotona lähinnä jos keitän sitä vieraille tai sitten hyvin satunnaisesti. Minulla on valitettavan kallis ja epäekologinen tapa ottaa vähän liiankin usein take away -kahvi. Yliopiston kampukselta saa yhdestä paikasta aivan erinomaisen hyvää kahvia, ja yksi lempiasioistani on hyvä luento yhdistettynä ämpärin kokoiseen take away -kahviin.
Niinä päivinä kun on kiire enkä ehdi esimerkiksi lainkaan syömään saatan ottaa termospulloon mukaan kahvia kotoa.

Kotona tulee huomattavasti useammin juotua teetä. Muutamia kahviloita lukuunottamatta suomalaisten kahviloiden teevalikoimat ovat sen verran surullisia, ettei teen juomisessa kahvilassa ole yleensä mitään tolkkua. Mutta kotona olen teen suurkuluttaja. Tällä hetkellä kaapista löytyy varmaan parisenkymmentä eri teelaatua, lähes kaikki irtoteetä. Pussiteetä tulee juotua yleensä vain jos on kova kiire.

Teen kanssa tulee välillä hifisteltyä, mutta kahvina juon yleensä sitä monien kammoamaa suomalaista sumppia pienellä maitotilkalla. Teehen ei kuulu mitkään ylimääräiset. Hunajaa ehkä jos on kipeä. Maito vain ja ainoastaan niihin teelaatuihin joihin se on tarkoitettu. Yksi kaveri lisää maitoa myös vihreään teehen ja se kyllä hiukan sattuu teehifistelijän sieluun. Sokeri ei kuulu sen puoleen teehen kuin kahviinkaan.
Erikoiskahveja tulee juotua joskus, mutta harvemmin. Esimerkiksi cappuccino ja cafe latte ovat mielestäni aivan turhan mietoja ja maistuvat lähinnä vain maidolle.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • • Muokkasi: Cata
  • Lähetetty: 12.12.2012 10:49

Lainaus: Giffirt

Teen kanssa tulee välillä hifisteltyä, mutta kahvina juon yleensä sitä monien kammoamaa suomalaista sumppia pienellä maitotilkalla. Teehen ei kuulu mitkään ylimääräiset. Hunajaa ehkä jos on kipeä.

Olihan täällä muitakin teehifistelijöitä : )

Mä saan kahvijuomista niin kamalat kofeiinitärinät ja sitä kautta pahan olon, että olen satunnaisia soijamaito-cappuccinoja ja -latteja lukuunottamatta siirtynyt teenjuontiin.

Rakastan teetä. Mulla on kans parinkymmenen teen valikoima, on matea, vihreää, rooibosta, hibiskusta, puerhia, matchaa, valkoista. Tavallista mustaa teetä en siedä, se on liian kahvimaista ja oikeaoppisestikin valmistettuna liian kitkerää ja vahvanmakuista. Mua myös kiinnostaa paljon eri teelajien terveysvaikutukset, joita muuten on paljon. Matcha on mulle uusin tuttavuus, ja aika erikoinen sellainen onkin. Todella erikoista, miten se ei maistu juuri miltään mutta tuoksu on todella vahva. :c

Voin suositella muuten tätä
tätä
kirjaa teenjuojille. Nimestään huolimatta tutustuttaa myös muihin teelaatuihin.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit