Gootti.net

Tee ja/tai kahvi

Kirjoittanut: Hypnosis (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 12.12.2012 15:24
Tunnustaudun kahvin ystäväksi. Maitokahvin. Olen myös addiktoitunut kahviin, ja saan pääsäryn, jos en juo vuorokauteen. Onkohan se paha?
Mustasta teestä menee maha sekaisin, joten jos teetä juon, niin vihreetä tai yrttiteetä. Kipeenä juon kamomillateetä ja hunajaa, puhdistaa kuulemma kurkkua ym.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 12.12.2012 16:09

Lainaus: Cata

Olihan täällä muitakin teehifistelijöitä

Tuli muuten mieleen että meinasin tukehtua kauhuun kun kuulin että japanilaista senchaa ei välttämättä tulla saamaan ihan hetkeen Fukushiman ydinonnettomuuden vuoksi. Ainakin Turun Tee ja Mauste -liikkeen myyjän mukaan senchan ystäville on tiedossa kovat ajat. Juuri ennen tuota onnettomuutta oli tullut uusi lasti, mutta kuulemma ei ole varmaa tietoa että milloin on luvassa lisää, joten se mitä on tällä hetkellä varastossa on se millä eletään siihen saakka että teeviljelmät saavat luvan myydä taas tuotteitaan. Joka tapauksessa vissiin ainakin vuoden sato on menetetty.

Kiinalaiset tosin tajusivat tilanteet nopeasti ja kuulemma siellä alkoivat teeviljelmät heti Fukushiman jälkeen varautua kysynnän nousuun, joten ihan tuskainen tulevaisuus ei liene. Japanilainen sencha on yksi omia lemppareitani, joten yhynyy.

Jos joku teehifistelijöistä on paremmin kartalla niin saa päivittää. Tuo tieto on tosiaan saatu monta kuukautta sitten joten saattaa olla jo vanhentunut.
Kirjoittanut: Deadboy (Aktiivi)
  • Lähetetty: 12.12.2012 19:59
Jos etsitte hyvää tummapaahtoista tai erittäin tummapaahtoista tsufeeta joka ei ole kilohinnaltaan ihan järkky kallista ja laajalti saatavilla niin seuraavia kannattaa ainakin kokeilla. Itse suosin noita Arvideja mutta muutkin hyviä. Noista extratummista pyöräyttää halutessaan maitokahvinkin missä on kunnon makua, keittää noita suht vahvana ja kun laittaa maitoa niin maku säilyy. Jos mustana juo niitä niin riittää vähän pienempi määrä kuin tavallista pask... eikun vaaleaa paahtoa.

Erittäin tummat:

-Arvid Nordquist Classic Frankrost
-Arvid N. Classic Festivita
-Paulig Parisienne
-Löfbergs Lila Crescendo

Tummat:

Seuraavat sopivat sellaisellekin jotka eivät ole aivan sen tummimman paahdon ystäviä - ainakaan mustana.

-Arvid N. Classic Reko (Fairtrade)
-Löfbergs Lila Charisma

Seuraavat kotimaisten valmistajien sellaisia jotenkin luonteettomia ja tavanomaisia tummia paahtoja jotka on väännetty liikaa suomalaisen taviskahvinjuojan makuun ja siksi jää itseltä kauppaan.

-Robert Paulig tumma
-Presidentti tumma
yms.

Ruotsalaiset paahtimot siis 6 pojoa, suomalaiset 1, ja sekin ainoa Pauligin Parisiennesta. Ei meillä vaan osata juoda eikä valmistaakkaan kunnon kamaa.

Jokeripokeripoks: Lidlin Espresso, peltipurkissa ja jota voi keittää normi suodatinkeittimellä on oikein jees ja hintaansa nähden hyvä.

Sitten jos joku haluaa enemmän hifistellä niin, esmes Arvidilla on kalliimpikin suodatinkahvisarja joka käsittää vain tietyiltä alueilta tulevia kahveja, pienempi pakkaus ja kilohinnaltaan jo kalliimpaa kamaa. Aikeissa tutustua mutta jäänyt vielä.
Superhifistelijä ostaa kokonaiset pavut ja jauhaa ne itse. Sen parempaa tuoreutta kun ei voi saada. Ilma on kahvin säilyvyyden pahin vihollinen kun se on jauhettu ja siksi valmiiksi jauhettu suodatin kahvi ei voi koskaan olla täydellisen tuoretta kun sitä ilmaa ihan väkisinkin menee joukkoon jauhamisprosessissa. Itse jauhettuna sen jauheen altistuminen ilmalle on minimaalista.
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Abigor
  • Lähetetty: 12.12.2012 23:49

Lainaus: Giffirt

kuulin että japanilaista senchaa ei välttämättä tulla saamaan ihan hetkeen Fukushiman ydinonnettomuuden vuoksi.

Kyllä se syy on varmaan enemmän tsunamissa. Nopea googlaus paljasti tällaisen tietopankin, joka tosin on viime vuodelta.

Säteilyä tuossa teessä tuskin on sen enempää kuin normaalia taustasäteilyä, mutta kun IIIK SÄTEILY.
Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 19.12.2012 17:41
Teen suurkuluttaja ilmoittautuu! Kahvia en jotenkaan ole ikinä tottunut juomaan. Tuoksu miellyttää, maku ei niinkään, mutta kyllä sitä voi joskus todella harvoin kohteliaisuuttaan kupposen juoda. Kotona juon aina Ouncen irtoteitä (ja hedelmähaudukkeita) ja koulussa useimmiten Clipperin pussiteetä.

Ainoa asia joka tässä jutussa hajottaa on se, että teekulttuuri Suomessa on niin surkeaa. Viimeksi jouduin kärsimään todella pahasta teestä kesällä mummoni hautajaisissa. Pitopalvelun täti oli hauduttanut neljää Liptonin Yellow label -pussia ainakin vartin ja ne olivat teepannussa vielä tarjoiluvaiheessakin. Miten jopa ammattilaiselle voi olla niin vaikeaa lukea sopiva haudutusaika kun se on printattu jokaisen yksittäispakkauksen kylkeen?
Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.12.2012 18:58
Omat haudutusajat on siitä 10min eteenpäin, mutta sitten laimennetaan aina. Itse ainakin pidän niin.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 20.12.2012 10:14

Lainaus: Verity

Clipperin pussiteetä.

Ah, ehdoton suosikkini jo pitkän ajan takaa.
Irtoteetä olen hiukka laiska nykyisin haudutteleen, vaikka melkoisen monta pussukkaa kaapista löytyykin. Tällä hetkellä tosin taitaa olla enempi tai vähempi Rooibos painotteista tuo irtotee valikoimani.

Lainaus: Nyxeria

Omat haudutusajat on siitä 10min eteenpäin, mutta sitten laimennetaan aina

Kuulostaa hurjalta Tosin välillä itsekin unohtuu haudutusaika pitemmäksi, kuin suositus on, mutta tällöin sen on paras olla sitten jotain yrttiteetä niin ei tarvitse laimennella.
Kirjoittanut: Hohoton (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.12.2012 17:51
Juon teetä koska en oo koskaan oikeen tykänny kahavista. Pienenä kyllä musta kahavi yhesti maistu ihimeen hyvältä ko oltiin asuntoautolla reissusa. Teen maustan ihan tavallisesti. Kuppiin vettä ja pariksi minsaks mikroon, Sitte teepussi sinne ja monta lusikkaa sokeria. Teepussin ylleensä käytän uuestaa jos juon vielä toisenki kupillisen koska oon todennu että yhestä pussista saa makua kahteen kupillisseen teetä.
Kirjoittanut: Onnetontar (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 21.12.2012 20:13
Olen oppinut juomaan teetä, en ennen siitä ole yhtään pitänyt ja nytkin harvat ja tietyt kelpaa.
Ostin jopa tänään vadelman makuista teetä, ei se ollutkaan niin hyvää kuin aattelin, makeus puuttuu vaikka sokeria lisätty.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 26.12.2012 15:01

Lainaus: Nyxeria

Omat haudutusajat on siitä 10min eteenpäin, mutta sitten laimennetaan aina. Itse ainakin pidän niin.

Lainaus: Funereal Soul

Kuulostaa hurjalta Tosin välillä itsekin unohtuu haudutusaika pitemmäksi, kuin suositus on, mutta tällöin sen on paras olla sitten jotain yrttiteetä niin ei tarvitse laimennella.

Oon luullut että 10min on vielä aika normaalia? Ainakin omasta kaapista löytyy paria laatua jotka käskevät hauduttamaan muistaakseni 7 minuuttia

Epäilen että Liptonin ja Nordqvistin halpispussiteehen ympätään jotain lisäainetta joka vapauttaa maut nopeammin, niiden uittoajaksihan suositellaan jotain minuuttia-paria siinä missä samat teelaadut luomuna esim. Yogi teellä tai Clipperillä taas suosittelevat tuplasti tai triplasti pidempiä aikoja.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit