Gootti.net

Tee ja/tai kahvi

Kirjoittanut: Myria (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 31.03.2013 22:11
Inhoan tätä kysymystä, sillä en juo kumpaakaan. Molemmat haisevat ja maistuvat inhottavilta, enkä muutenkaan tykkää juoda kuumia juomia. Kaakao esimerkiksi on aivan järkyttävän pahaa. Jouluna ja flunssassa juon glögiä, mutta muuten juomieni täytyy olla kylmiä.

Tulee niin nirso olo, kun kysytään, että "Kahvia vai teetä?" ja vastaukseni on ei kumpikaan.. Jos jompikumpi olisi pakollinen, niin kyllä mä teetä sitten ottaisin.
Kirjoittanut: Vega (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 02.04.2013 19:21
Teehen olen tässä viimeisen parin vuoden aikana tullut siirtyneeksi lähes kokonaan. Juon kahvia oikeastaan enää vain sosiaalisissa tilanteissa, siis kylässä ollessa tai itse vieraita kestitessä, ikään kuin seuraksi. Pyrin juomaan teen kuumana, mutta aikoinaan perheeni tapasi vinoilla yli vuorokaudeksi hautumaan unohtuneista teekupeistani :p Eihän se kitkerä, kylmä litku mitään herkkua ollut saatikka varmaan terveellistäkään, mutta silti piti juoda ettei haaskuuseen mennyt...

Irtotee on ehdottomasti hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu. Pussitee on kilohinnaltaan keskimäärin rutkasti kalliimpaa, eikä sellaisesta nyssäkästä riitä potkua kuin yhteen kupposeen jos siihenkään. Makueroista nyt puhumattakaan. Suosikkeja ovat mm. Nordqvistin Tiikerin päiväuni ja Keisarin morsian (tunnustan, en ole hifistelijä vaan täysi amatööri näissä teeasioissa ). Maito ei muuten kuulu teehen ja sillä sipuli. Hirveintä oli kun kaadoin maitoa vihreän teen joukkoon. En ole tiskivettä koskaan juonut, mutta siltä sen täytyi maistua.

Juoko kukaan muuten Reilun kaupan (tai vastaavan) kahvia ja/tai teetä? Tai mitä mieltä olette asiasta yleensä? Pelastuuko maailma, jos juo hieman hintavampaa teetä vai onko se silkkaa huijausta?
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 02.04.2013 22:00

Lainaus: Vega

Juoko kukaan muuten Reilun kaupan (tai vastaavan) kahvia ja/tai teetä?

Jos haluaa lopettaa kahvin juonnin niin voi kuulemma suositella reilun kaupan kahvia. Olen kuullut sen mausta niin "karmeita" tarinoita, etten itse aiokkaan maistaa. Ja Miksipä sen teetäkään sitten. Varsinkin, kun on jo ihastunut Clipperin pussitee valikoimiin ja irtoteessä suosikkivalmistaja on tällä hetkellä MausteMestan teet. Kaappi on kummasti täyttynyt niistä.
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 02.04.2013 22:21
Mutta Clippersillähän on nimenomaan Reilun kaupan teetä hyvä valikoima Itsekin niitä juon mieluiten pussiteestä. Olen tosiaan kasvattanut teen osuutta kulutuksessani kahvin kustannuksella. Kahvi on selkeä lempijuomani, mutta valitettavasti saan niistä aikamoiset tärinät ja yritäpä siinä sitten esim. työskennellä.

Ovat kyllä ihan epäonnistuneita kahvinjuojia ne, jotka eivät reilunkaupan myrkyistä pidä! Minusta todella hyvää kahvia, niin tummemmat kuin se vaaleakin ruma pakkaus. Toimivampaa kuin suurin osa laatuluokkansa kahveista. Kyllähän siinä maailma pelastuu jollain asteella sillä maankäytön vastuullisuus ja ihmisille ihmisarvoinen elintaso ovat aina hyviä juttuja. Liian laiska aktivistiksi ihmisille (kuten minä) ehkä helpoin tapa vaikuttaa Parasta toki olisi, jos mietittäisiin tapa tuottaa pakuriteetä kaupallisesti kattavia määriä ja alkaisimme Suomalaisina juomaan moista pohjolan juomaa, mutta niin kauan kuin haluamme pitää kahvista kiinni (niin kuin minä haluan), on Reilu kauppa hyvä vaihtoehto.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.04.2013 10:44
Clipperin chai. Jumala suussa. Oon ostanut varmaan kolmea-neljää eri sekoitusta ja koittanut tehdä itsekin, mutta tää on eka kunnollinen jota olen maistanut sen jälkeen kun Metsäfestiwaaleilla Cybershopin teltassa aamuseitsemältä tähän parhauteen ihastuin Toinen loistavuus viimeaikoina on ollut kaverin lahjoittama Barry's Irish breakfast tea jossa oli kofeiinia varovasti arvioiden tuplaten enemmän kuin kotimaisissa laaduissa. En ole löytynyt vielä yhtä pärisevää mustaa teetä Suomesta ja tuokin mokoma jo loppui. Aamukahvi on vaivihkaa vaihtunut aamuteehen lähinnä laiskuudesta, sillä yhden kahvikupin keittäminen on kamalan työlästä verrattuna siihen että lämmittää kupillisen teevettä mikrossa.
Kirjoittanut: Dagonist (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 23.04.2013 15:42
Itse olen kahviaddikti, Kahvia tulee juotua aikalailla liikaa, jotakuinki 9 kupillista per päivä. Kahtellaan koska se vatsahaava yllättää Tässä taas kahvimukillinen nenän edessä.. Mut ei voi mitään, se vaan on niin hyvää :P
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 30.04.2013 17:17
Tosaa on tekemäni blogimerkintä tumma- ja vaaleapaahtoisista kahvipavuista:

kuopassa.net/kahvipapujen-paahtojen-eroavaisuudet

Siitä löytyvästä valokuvasta voi aika hyvin todeta minkälainen paahto elikkä roast on eri ääripäillä.
Kirjoittanut: gothicknight (Jäsen)
  • Lähetetty: 30.04.2013 18:44
Otan kahvini mustana, kuten miehenikin (sisältää huumoria), ja teeni juon myös vailla makeuttavia aineksia. Vitsi on jotenkin siinä, että olen alkanut etsimään aineksien omia "luonnollisia" makuja, jotka maskeerautuvat helposti maidon ja sokerin avulla.
Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 30.04.2013 20:47
Kahville keksin uutta käyttöä: Sillä voi kehittää mustavalko-filmejä. Varmaan ei paras tapa filmin säilyvyyttä mielessä pitäen, mutta ehdottoman hyvä idea
Kirjoittanut: SinKid (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 04.05.2013 22:00
Molemmat menee mutta tee on kyllä aivan ykkönen kaikessa. Kahvia olen juonut vasta ihan hiljaksen muutamien vuosien ajan enkä vieläkään oikeestaan juo juomalla sitä.

1/2 kuppia kuumaa (huom! Kuuaa ei kiehuvaa) vettä. teepussi tai lajitelma tai oma sekoitus ja kylmää vettä tai maitoa sekaan, 2-4tl sokeria. Joskus hunajaa riippuen mitä teen ja onko kaapissa. Kinuski/Caramel makuisiin tee kuppeihin lisään yleensä jopa kermaa, nomnom!

Kahvi reseptini menee näin:

5cm kahvia, loppu puoli kupista puoliksi maidolla puoliksi kermalla ja sokeria se 3-5tl. joskus laitan jopa suklaanpaloja tai kaakaota joukkoon. Joskus teen jääkahvia, jonka jääpalat on maustettu.

Kahviloissa yleensä on jäälatte/latte tai chai latte. espanjassa olen oppinut juomaan Cafe BonBonia: espresso johon laitetaan makeaa tiivistettyä maitoa (ja tähän tietenkin sokerikin!). Viimeisin ihastukseni on Kouvostoliiton Kahvila Ilossa saatava Ranskalainen maitokahvi kannu: pressopannulla (ei hellalla vaan sellasella millä valmistetaan myös teetä) valmistettu kahvi ja vaahdotettu maito: ei ole yhtään kitkerää joten sokeriakaan ei tarvitse kuin sen 1-2tl.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit