Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Nahkatakit

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 19.08.2010 20:36
Sain äidiltäni tummanruskean nahkatakin joka on... No. Indiana Jonesin nahkatakin ja yksinkertaisen steampunk-takin lehtolapsi. Olen siis rakastunut. Miinuksena se, että tuo on kovin lyhyt, muttamutta yritän kompensoida asiaa pukemalla lämpimiä ja pitkiä villapaitoja alle syksyllä. Lisäksi tuossa on aivan hyytävän ruma kukkakuosi vuoressa, mutta sen voi ehkä antaa anteeksi, ei se vuori sieltä kuitenkaan näy kun takki on päällä.

Vähän pidemmän nahkatakin metsästys jatkuu edelleen. Vaatimukset ovat kovat, mutta luotan siihen, että vielä joskus sellainen kävelee vastaan.
Kirjoittanut: Swiine (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.08.2010 19:02
Mulla on perus prätkärotsi, naisten malli. Olin sitä jo niin kauan halunnut ettei voi olla kun tyytyväinen mutsin rahoihin Ja aiemmin käytin semmosta puolipitkää nahkarotsia, mutta nyt se on makuun SEKÄ liian pitkä että liian lyhyt. Semmonen nilkkoihin asti olis hieno
Kirjoittanut: Faery (Nimetön)
  • Lähetetty: 22.08.2010 20:32
En omista nahkatakkia, eikä minulle oikein sopivaa tunnu löytyvänkään.
Aidosta nahasta tehdyt vaatteet ovat mielestäni ihan ok, nahkahan on ekologinen ja kestävä materiaali vaihtoehto. Ongelmana on niiden tuotto, ajatus häkissä pidetyistä eläimistä vaivaa. Miksei nahan voisi hankkia ihan metsästämällä. Eläimellä olisi ollut mukava elämä ennen kuolemaa ja metsästäjät saisivat töitä.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.08.2010 22:38

Lainaus: Faery

Ongelmana on niiden tuotto, ajatus häkissä pidetyistä eläimistä vaivaa. Miksei nahan voisi hankkia ihan metsästämällä. Eläimellä olisi ollut mukava elämä ennen kuolemaa ja metsästäjät saisivat töitä.

Häkkieläimet menevät yleensä turkiksiksi, takkeihin ja muihin käytetään yleensä nautaa ja lammasta. Tokihan metsästettyjenkin eläinten nahasta tehdään yhtä ja toista, mutta niiden nahasta tehtyjen takkien hinta voi olla hieman eri sarjassa markettirotsien kanssa.

Itse olen omistanut jo vuosia tuollaisen b-laatuisesta nahasta tehdyn prätkärotsin. Hintaan ja laatuun nähden tuo on kestänyt vallan hyvin pieniä hihansuiden kulumia lukuunottamatta. Takki on tosin sen verran lämmin ettei sitä voi käyttää muulloin kuin loppusyksystä ja talvella. Edellinen saman hintaluokan takki, joka oli kunnon huoltoasemryöstäjä-mallia, kului miltei puhki parissa vuodessa johtuen lähinnä siitä että nahka oli todella pehmeää. Nahan laatuun ja kovuuteen kannattaa kiinnittää huomiota vähintään yhtä paljon kuin takin malliin ostoksilla hääriessään.
  • Lähetetty: 22.08.2010 23:47

Lainaus: Nordis

kului miltei puhki parissa vuodessa johtuen lähinnä siitä että nahka oli todella pehmeää. Nahan laatuun ja kovuuteen kannattaa kiinnittää huomiota vähintään yhtä paljon kuin takin malliin ostoksilla hääriessään.

Itse inhoan kovaa nahkaa. Kestävämpää varmaan kuin pehmeä, mutta se on yksinkertaisesti epämukavaa päällä. Yhtä hyvin voisi pukea päälleen paksusta pahvista veistetyn takin, kun hädintuskin moisessa pystyy liikkumaan. Yrr.

Minulle on itseasiassa (ehkä omista mieltymyksistäni johtuen) jäänyt käsitys, että pehmeä nahka olisi nimenomaan kalliimpaa ja ns. parempaa nahkaa. Olenko sittenkin täysin väärässä?
Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 23.08.2010 16:28
Ymmärtääkseni siannahka on yleisesti ottaen halvinta ja lammas on kutakuinkin samaa hintaluokkaa. Nauta on puolestaan jo hieman kalliimpaa. Asiaa näin tarkastellessa voisi sanoa, että kovin olisi tosiaan halvinta, mutta lampaannahka on pehmeämpää kuin naudan, joten ne eivät varsinaisesti korreloidu. Kahte ensimmäsitä omistan tosiaan vain, mutta ymmärtääkseni kolmas yhdistää jossain määrin molempien parhaita ominaisuuksia: se on kovaa mutta taipuisaa? En varsinaisesti ole kuitenkaan asiantuntija.

Ja keinonahkasta ei edes puhuta.
Kirjoittanut: Faery (Nimetön)
  • Lähetetty: 23.08.2010 19:51

Lainaus: Nordis

Häkkieläimet menevät yleensä turkiksiksi, takkeihin ja muihin käytetään yleensä nautaa ja lammasta.

Ah, hyvä tietää.

Lukeeko nahkatuotteissä yleensä minkä eläimen nahkaa ne ovat? Jostain syystä se olisi mukava tietää, jos meinaisin joskus jotain nahka hanskoja ostaa.

Lainaus: VariSami

Niinpä. Itse välttelen synteettisiä materiaaleja, vaikkei aina onnistu. Isäni jaksaa onneksi muistuttaa, ettei pidä alkaa turhan fanaattiseksi.
Kirjoittanut: Myria (Aktiivi)
  • Lähetetty: 23.08.2010 20:39

Lukeeko nahkatuotteissä yleensä minkä eläimen nahkaa ne ovat? Jostain syystä se olisi mukava tietää, jos meinaisin joskus jotain nahka hanskoja ostaa.

Nahkatavarakaupoissa myyjät ovat innoikkaina selittämässä, minkä eläimen nahkaa mikäkin on. En ole ehtinyt edes sovittaa vaatetta kun tulee jo infoa siitä, mistä elukasta on kyse. Aika hyvin sen voi päätelläkin, lampaannahka on pehmeää ja ohuenoloista, nauta paksua ja jäykempää, siannahka siltä väliltä. Ainakin pitkät nahkatakit taitavat olla siannahasta, sillä pitkien helmojen pitää olla kestävät mutta toisaalta tarpeeksi pehmeät, tai takki olisi varsin mielenkiintoisen näköinen. Omassa takissani ei kuitenkaan muistaakseni lue, mistä eläimestä se on, vaatteissa taitaa vaan olla merkki "genuine leather" eikä kummempia selityksiä.
  • Lähetetty: 23.08.2010 20:42

Ymmärtääkseni siannahka on yleisesti ottaen halvinta ja lammas on kutakuinkin samaa hintaluokkaa. Nauta on puolestaan jo hieman kalliimpaa. Asiaa näin tarkastellessa voisi sanoa, että kovin olisi tosiaan halvinta, mutta lampaannahka on pehmeämpää kuin naudan, joten ne eivät varsinaisesti korreloidu. Kahte ensimmäsitä omistan tosiaan vain, mutta ymmärtääkseni kolmas yhdistää jossain määrin molempien parhaita ominaisuuksia: se on kovaa mutta taipuisaa?

Tämä selvensi hieman. Silti olen hämmentynyt. Itse olen aina mieltänyt sellaisen kovan pahvin ns. huonoksi nahaksi. Lähinnä kai siitä syystä tosiaan, että minusta se on epämukavaa päällä.

Hehe. Voidaanko puhua ihan sen verran, miten hupaisilta keinonahkatakit näyttävät? Ei saisi olla ilkeä, mutta huvittaa vähän aina kun joku kulkee jätesäkki päällään kaupungilla. Etenkin kun ne jätesäkit hajoavat ensimmäisessä tuulenpuuskassa. IMHO jos pitää jotain ostaa niin ostetaan sitten kerralla laatua. Keinonahka ei ole sitä.

En ole törmännyt. Joissain saattaa olla, mutta lähes kaikki ostamani nahkatuotteet ovat sisältäneet vain merkinnän 100% nahkaa. Jos ihan liikkeestä ostaa, voi asiaa tiedustella myyjiltä. He saattavat tietää, mikäli valmistaja suo heille enemmän informaatiota. Mitä parempi pulju, sitä paremmin infoa. Muutenkin kannattaa suosia sitä minkä alkuperästä tietää eniten. Nykyajan tuotantoketjut ovat kuluttujalle yksi riivatun päänvaiva, mutta yleisesti ottaen toiminnassaan avoimet puljut tuppaavat olemaan eettisempiä.

Ja tosiaan, häkkieläimet menevät yleensä turkiksiksi eivätkä nahkatakeiksi. Täytyy kyllä myöntää, että vaikka nahkatakeista pidänkin, turkikset ovat minusta hyytävän rumia. Ja vähän risoo sekin, että eipä niitä turkieläimiä juuri muuhun käytetä. Karjasta käsittääkseni otetaan suhteellisen hyvin kaikki irti, mutta eipä niiden naalien ja minkkien lihaa taida kukaan syödä.
Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 24.08.2010 14:52
Turkiseläinten rasva ainakin menee kosmetiikkateollisuudelle, eli kyllä niistäkin muutakin kuin se turkis käytetään. Toisin sanoen kyllä, esimerkiksi huulipunissa käytetään niiden rasvaa. Yhteiskuntaopinopettajamme lukiossa väitti, että jonain vuonna niiden nyljettyjen ruumiiden olisi annettu lojua auringossa pidempään kuljetusongelmien vuoksi, jolloin niihin oli tullut hieman kaikenlaista - mm. kärpäsentoukkia. En muista, mikä vuosi se oli, mutta kuulemma asiantuntijat pitävät sinä vuonna valmistettuja meikkejä, joissa noita eläimiä käytettiin, erityisen laadukkaina.

Ja eivät kaikki pitkät nahkatakitr tosiaan ole sian- tai naudannahkaa. Kuten todettu, on minulla lampaannahkainen pitkä nahkatakki.

Nettikaupoissa aika usein löytyy tuoteselosteesta, minkä eläimen nahkasta vaatteet on tehty.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 6 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit