Gootti.net

Fantasiahahmot, taruolennot ja satuolennot... Uskotko?

Kirjoittanut: Und3ad (Aktiivi)
  • Lähetetty: 01.05.2009 22:14

Lainaus: Kazakstania

Mitäpähän ihminen olisi, jollei hänellä olisi unelmia tai jollei hän mihinkään uskoisi?
En ole tavannut yhtään sellaista ihmistä joka ei uskoisi johonkin.

et olekaan tavannut minua toisaalta se että uskonko mihinkään riippuu vähän siitä että mitä sillä "millään" tarkoitetaan. Uskon vessanpönttöjen olemassaoloon
Kirjoittanut: CharmedDoll (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 08.06.2010 17:49
Herättelen tätä keskustelua uudelleen eloon, kun on niin mielenkiintoinen aihe.

Uskon moniin taruolentoihin kuten keijuihin, vampyyreihin, yksisarvisiin/pegasuksiin, haltioihin ja lohikäärmeisiin. Ajattelen niiden elävän täällä meidän keskellä, mutta tavallaan toisessa ulottuviidessa niin ettemme pysty havaitsemaan niitä. (Paitsi erittäin selvännäköiset ihmiset) Taruolennot ovat henkisiä-, eivät fyysisiä olentoja ja sen takia niiden elämä on paljon vapaampaa kuin meidän.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 13.06.2010 19:34
Uskon, että tiede ei voi vielä selittää kaikkea ja on paljon tieteen ulkopuolelle jääviä asioita. Se ei tarkoita sitä, etteikö ns. paranormaaleja ilmiöitä voisi olla, mutta suhtaudun erittäin skeptisesti niihin selityksiin, joita niistä yleensä tarjotaan.
Tiede etenee. Ukkonen oli pitkään täysin käsittämätön ilmiö ihmiselle. Nykyisin ei. Kuka tietää mikä tämän päivän taru on huomenna jo tieteellä selitettävissä oleva asia. Joitain asioita ei toisaalta tulla ehkä koskaan selittämään.

Lisäksi mielestäni on hupaisan ylimielistä olettaa, että rajattomassa tilassa, jonka kokoa ihmismieli ei voi edes käsittää, ei olisi muuta elämää kuin me täällä. Älyllisen elämän kehittyminen on toki yksi hiivatun lottovoitto potenssiin monta, joten sen kanssa voi oikeasti jopa olla kiikun kaakun, mutta eksoplaneettoja löydetään jatkuvasti lisää. Ehkä vielä löytyy niitäkin jotka voivat ylläpitää elämää.

Mitä taas tulee myyttisiin olentoihin, niin en usko lohikäärmeisiin ja keijuihin ja tonttuihin ja vastaaviin. Mutta uskon että myytit tulevat aina jostakin ja myytit ovat älyttömän tärkeä ja mielenkiintoinen kohde kaikelle tutkimukselle. Toisaalta uskon myös, että kaikkia eläinlajeja ei vielä ole löydetty ja moni on kuollut jo ennen löytymistä.
En usko, että pääsemme koskaan ihailemaan yksisarvisen fossiilia, mutta yleisestä skeptisyydestäni huolimatta en täysin tyrmää kryptozoologiaa. Sillä saralla on paljon uskottavuutta syöviä kahjoja, mutta jos emme tietäisi vesinokkaeläimistä ja tulisin suu vaahdossa selittämään munivasta nisäkkäästä jolla on saukon ruumis, ankan nokka ja myrkkykannukset jaloissaan, niin kuinka hulluna minua pidettäisiin?

Muutenkin meillä on hirviöitä ja upeita ihmeitä jo omastakin takaa. Vaikka myytit ovat mahtava osa ihmiskunnan perintöä, on välillä ihmeteltävä mihin tarvitsemme aarnikotkia tai merihirviöitä, kun metsät, meret, tasangot ja viidakot on ihmeitä pullollaan.

Muutamia mainitakseni, hauska blogimerkintä: http://www.uglorable.com/2008/03/30/obscure-animal -alphabet-axolotl-to-zebu/
Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 14.06.2010 12:15
En usko mihinkään taruolentoihin (johon luokkaan lasken mm. tontut, menninkäiset, maahiset, lohikäärmeet, vampyyrit [mukaan lukien ihmiset jotka väittävät olevansa vampyyreita], jumalat [isolla ja pienellä alkukirjaimella] ja Joulupukin). En näe tarpeeksi paljon näyttöä näiden olentojen olemassaolosta, että minun kannattaisi aktiivisesti vaivata päätäni niihin uskomisella.

En toisaalta myöskään väitä, että voisin aktiivisesti todistaa, ettei näitä olentoja ole olemassa. En yritäkään todistaa niitä olemattomiksi, mutta en vain aktiivisesti usko niihin samaan tapaan kuin en aktiivisesti usko näkymättömään vaaleanpunaiseen yksisarviseen.

Minua ei myöskään haittaa jos toiset haluavat uskoa kyseisiin olentoihin. Lievimmillään se on vain viatonta uskoa joka ei tee ihmisestä yhtään kummallisempaa, kun taas äärimmäisyyksiin mentäessä se tarjoaa pohjattoman huumorin lähteen (esim. otherkinit ja tämänkin foorumin vampirismikeskustelu).
Kirjoittanut: Dragonfly (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 14.06.2010 13:35
Itse uskon yliluonnollisiin ja veikeisiin olentoihin vain lukiessani hyvää kirjaa, pelatessani hyvää peliä tai katsoessani hyvää elokuvaa.
Eli siis tarkennettuna, en ollenkaan.

Tai noh, aaveet tekevät jonkin asteen muutoksen muuten niin jyrkkään mielipiteeseeni. En niihinkään aivan uskomalla usko, ja se pieni hitunen mihin uskon, perustuu tieteeseen tai lähinnä siihen, että ihmisruumista ja etenkin aivojen käyttömahdollisuuksista ei tiedetä juuri mitään. Yhden kirjoituksen mukaan nämä "vaeltavat sielut" voisivat olla jollain kierolla tavalla edesmenneen ihmisen viimeisiä ajatuksia
Kirjoittanut: TyynePred (Nimetön)
  • Lähetetty: 22.10.2010 13:00
Noo... en kyllä usko. Tykkään kyllä piirellä lohikäärmeitä.
Kirjoittanut: Necroerotica (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 22.10.2010 17:55
Mä olen valitettavasti sellainen ihminen että uskon vasta sitten kun itse näen...
Kirjoittanut: Addicted (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.10.2010 10:29

Lainaus: Giffirt

Ajattelen niiden elävän täällä meidän keskellä, mutta tavallaan toisessa ulottuviidessa niin ettemme pysty havaitsemaan niitä.

Samaa mieltä. Vaikka tieteistä tykkään ja arvostan sitä ja haluaisin tulla joskus itsekin sitä toteuttamaan, niin silti uskon sen ulkopuolella olevan asioita joihin se ei vielä ulotu. Uskon aiemmin mainittujen hahmojen ja otusten elävän tavallaan toisessa ulottuvuudessa, jonne vain jotkut voivat nähdä (tai ne jotka haluavat nähdä ne/uskovat niihin).

Yleensä en tästä aiheesta paljon puhu, sillä muut pitävät minua jo valmiiksi kajahtaneena, joten en ole viitsinyt kovin monelle mainita näistä asioista. Yleensä olen suhtautunut skeptisesti kaikkeen, mutta saatuani todisteita näiden olioiden olemassaolosta mm. silmieni kautta, olen uskonut niihin.
Kirjoittanut: Kaysa (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.10.2010 15:07
Täällä moni vetoaa siihen, että jostainhan ne taruolennot on keksitty. Niinkun Giffirt sanoikin ukkosesta, samalla lailla uskon useiden myyttien olevan selitettävissä. Esimerkkinä justiin tämä ukkonen, siitähän on ollu monenlaista uskomusta, Zeus paiskoo salamoita jne, eli siis ihmisen on täytyny selittää itelleen mistä se tietty asia johtuu, uskonto tai uskomus on ollu yks tapa selittää. Onhan valastakin pidetty myyttisenä olentona.
Uskonko vai en, paha sanoa. Olisihan se jännittävää jos tällaisia hahmoja olis, mutta en sitten tiedä uskonko varsinaisesti.
Kirjoittanut: Girl98 (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.10.2010 18:36

Lainaus: CharmedDoll

Ajattelen niiden elävän täällä meidän keskellä, mutta tavallaan toisessa ulottuviidessa niin ettemme pysty havaitsemaan niitä. (Paitsi erittäin selvännäköiset ihmiset)

Ajattelen juuri samalla tavalla!! Ja Daimonit (löytyvät Philip Pullmannin kultainen kompassi- sarjasta) niihin uskon, Ja oma Daimonini, Apollonious, kulkee aina mukanani ja juttelen hänelle. Myös vampyyrit, ihmissudet... no, paha sanoa. Ehkä niitä on olemassa, mutta... no, en tiedä.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit