Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Miten aloititte goottityylisen pukeutumisen?

Kirjoittanut: Dineara (Nimetön)
  • Lähetetty: 24.08.2010 22:12
Tässä vuosien saatossa musta on vaan alkanut miellyttää. Siinä, missä mieliala on kohentunut, vaatteiden värivalikoima on synkentynyt Musta on vaan hyvä väri. Pariin vuoteen en enää paljon muita värejä mustan lisäksi ole pitänyt, se vaan on jotenkin lipunut siihen suuntaan ihan itsestään, ehkä osittain senkin takia, että 16-vuotiaasta lähtien olen ollut metallin suurkuluttaja (nykyään en enää niin paljon, olen löytänyt goottirockin ja post-punkin hienoudet). Joskus vuosi sitten vedin hiukset lyhyeksi, maiharit ja reisitaskuhousut jalkaan ja näytin tyylini puolesta enemmän tai vähemmän goottihevarilesbolta. Se oli kivaa silloin, mutta sitä kautta kesti todella vähän aikaa, kun löysin uudelleen rakkauteni pukuihin ja suoriin housuihin. Nykyään tyyli on huomattavasti "sivistyneempi" ja corporate gothia lähimpänä oleva - normaalivetimiin kuuluu suorat housut, kauluspaita (musta tai valkoinen, useammin musta), vaihtelevasti joko liivi (+taskukello) tai puvun takki säästä riippuen sekä musta nahkasalkku. Hattuakin käytin paljon, kunnes sade tappoi sen, ja uutta sopivaa ei ole tullut vastaan, toistaiseksi. Ja tosiaan, olen biologisesti nainen Ainoa varsinainen "gootti" asia pukeutumisessani on Demonian saappaat, joita toisinaan käytän kelien salliessa (vettä saa sataa, mutta hellettä ei saa olla, muuten kaviot kuolee).
Kirjoittanut: Swiine (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.08.2010 19:52
Jaa, sieltä ala-asteelta tais tarttuu mukaan ketjuja ja tämmöstä, tummempia farkkuja ja muitaki vaatteita. Sitte yläkoulussa jatkoin sillä hevarilinjalla aika pitkään, gootista kiinnostuin joskus oliskohan 8. ja 9. luokkien välillä muistaakseni. Sitten siitä on vain kiinnostunut lisää, pukeudun yleensä siihen mikä näyttää hyvältä ja tuntuu luontevalta. Eli mihinkään liian ylitsepursuavaan en ole koskaan halunnut pukeutua. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa (mustan lisäksi) violetti ja punainen vaatetus, ei kuitenkaan kokonaan, sillä mulle musta on luonnollisesti se luontevin Mutta kokomusta on tosiaan vähän tylsä, joten sen takia vähintään pitää olla kiiltävää ketjuu tai joku "värikkäämpi" bändipaita, niinku nyt on Dimmu Borgirin In Sorte Diaboli- levyn aikanen paita. Ja semmonen punanen pussukka on aika pitkään killunu vyöllä, sain sen enolta joskus joululahjaks, ja pidän siellä plekuja ja korvatulppii
Kirjoittanut: oneesan (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.08.2010 22:47
Oon aina tykännä mustasta, sitten joskus seittemännellä luokalla kaikki muu vaan karis pois, ja tykästyin ketjuihin, nahkaan ja niitteihin.. osittain serkkutyttöni kautta, hän kun niitä käytti ja tykkäsin kovasti, ja pukeutumiseni olikin punk-henkisempää seiska-kasiluokalla, mutta siitä se sitten pikkuhiljaa siirtyi röyhelöön ja pitsiin, ja äiti miettikin johtuisiko se siitä, etten koskaan pienenä saanut prinsessamekkoa

Historialliset elokuvat antoivat myös osviittaa
Kirjoittanut: Pähkinähiiri (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 28.08.2010 18:35
Juuri löysin itsestäni 15 v sitten otettuja kuvia, joissa olen pitkässä mekossa, maihareissa ja chokerissa. Lienee siis ollut jossain itämässä aina, mutta välillä on pitänyt hakea ja kokeilla eri tyylejä ennen kuin oma on lopullisesti löytynyt.
Kirjoittanut: Radioaktivität (Jäsen)
  • Lähetetty: 14.09.2010 13:35
Koin black metal -taustasta luonnollisen siirtymän.
Kirjoittanut: Venom (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 20.10.2010 14:02
Ehkä joskus pienempänä tänne kirjoittanut jotain sen hetkisestä tilanteesta.
Toki nuorempana olin enemmän jonkin sortin hevimies,
onhan tähän hetkeen tultaessa tapahtunut muutoksia.
Kerran hankin tavalliset siniset farkut, muodikkaan paidan
ja kaikkea "mitä muutkin pitää".
Siitä ei ole kauaa edes aikaa, mutta opin siitä jotain: aloin voida
jopa pahoin kun en voinut tuoda itseäni omalla tavalla esiin.
Joten kaivoin vanhan nahkatakin esiin, bändipaidan, maiharit ja aurinkolasit
mitä tykkään aina pitää. Olo parani heti.

Pukeutuminen omalla tavalla luo vapautta. tietenkinhän ihmiset kattoo suu ammollaan ja kysyy toisiltaan "mikä v*ttu tuo on"
Gootteus on nykyään enemmänkin elämäntapa minulle, kun vielä 14 vuotiaana se oli
vielä itsensä etsimistä ja kokeilua.
Kirjoittanut: Gothica (Nimetön)
  • • Muokkasi: Gothica
  • Lähetetty: 22.10.2010 13:35
Ajattelin kirjoittaa tähän aiheeseen nyt, kun olen lopullisesti jättänyt goottityylin taakseni. Olen jo jonkin aikaa pukeutunut "normaalisti", joten voin tarkastella lyhyttä goottivaihettani kokonaisuudessaan.

Kiinnostuin goottityylistä varmaankin noin 10-11 -vuotiaana. Silloin tosin en juurikaan tiennyt aiheesta, vaan käytin lähinnä jotain mustia farkkuja ja pääkallopaitoja. Vähitellen aloin ostella "goottikaupoista" vaatteita ja asusteita. Goottivaatteet olivat kuitenkin todella kalliita, joten kesti jonkin aikaa saada vaatekaappiin niitä tarpeeksi. Ensimmäiset asukokonaisuuteni olivat varmasti melko koomisen näköisiä, muistelen esimerkiksi käyttäneeni bändipaitaa röyhelöhameen kanssa. Ostelin jotain piikki/niittikaulapantoja ja -rannekkeita ja jossain vaiheessa myös platformbootsit. Aluksi tyylini olikin vielä vähän "rankempi", eikä niinkään romanttinen. Goottikauteni kulta-aikana ostin varmaan 99 % vaatteistani Morticiasta/muista supergoottikaupoista. Jossain vaiheessa ala-asteen viimeisillä luokilla tyylini oli jo melkolailla tyttömäisempi, ja minulla oli aina jokin pitsiröyhelöhame ja nyöripaita tms. Käytin yleensä joko pelkkää mustaa tai vähän esim. punaista, liilaa tai valkoista sen lisäksi. Tällä tavalla meni sitten ala-asteen loppupää. Sinänsä huvittava aika goottivaiheelle, kun kuitenkin olin alle teini-ikäinen.

En oikeastaan koskaan pitänyt hirveästi varsinaisesta goottimusiikista. Kuuntelin synkeästä pukeutumisesta kiinnostuessani lähinnä heviä ja rokkia, ja goottiskeneen paremmin tutustuttuanikaan en välittänyt kuin muutamasta gootahtavasta bändistä. Sitten yhtäkkiä täydellisten goottimekkojen ja korsettitoppien jälkeen alkoi tuntua, etten enää ollut kiinnostunut goottityylistä. Jotenkin se ikuinen mustaan pukeutuminen alkoi kyllästyttää. Niinpä sitten ala-asteen jälkeen päätin jättää goottiuden ja aloin ostella normaaleista kaupoista vaatteita. Ihan aluksi käytin vielä jonkin verran mustaa, mutta melko nopeasti sekin jäi pois ja rakastuin väreihin. Nyt pukeudun täysin "normaalisti" ja olen onnellinen näin. Lyhyt goottikauteni lähinnä hävettää nykyään, mutta ehkä sen voi laittaa nuoruuden ja tyhmyyden piikkiin.

Vaikka goottityyli ei lopulta ollutkaan se minun juttuni, en millään tavalla pidä sitä huonona pukeutumis- ja musiikkisuuntauksena. Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että kukaan (tai ainakaan moni) jaksaa gootteilua ikuisesti. Älkää nyt vetäkö hernettä nenään, minun puolestani saatte pukeutua korsetteihin vaikka 80-vuotiaina. Ehkä en vain koskaan itse päässyt juttuun kunnolla sisään ja siksi kuvittelen goottiuden olevan muillakin vain ohimenevä vaihe.

Tärkeintä on löytää se itselle sopiva tyyli. Jos nykyiset vaatteet, olivat ne sitten gootti- tai lissutyylisiä tai mitä tahansa muuta, eivät miellytä enää, ei kannata pelätä suurtakaan tyylimuutosta.
Kirjoittanut: HirviöT (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.01.2012 17:58
Aloitin gootti tyylin jo aika pienenä. Jossain 6 luokan puolessa välissä aloin käyttämään kaikkea mustaa, ja synkkää. Ostin silloin myös ensimmäiset remilihousut, evil teddy hupparin, piikkipannan.
Kun menin 7 luokalle, aloin käyttämään hiljalleen meikkejä. Usein miten olin vetänyt koko silmän kajaalilla ja ripsaria. Ostelin gootti kaupoista lisää kamaa, värjäsin hiuset mustiksi. Ostin ensimmäiset irtorastat.
Kaveritkin olivat goottimaisia tai sinnepäin. 8 Alkoi niin sanottu emo kausi, hiukset olivat usein miten tupeerattu, mustat viiru kulmat, kauluspaitoja, repale housuja..
Taas 9 luokalla olen täysin ihastunut cyber gootti tyyliin! Se on vain jotain niin ihanaa,mitä ikinä tiedän!
Parit rastat löytyy, karvasäärystimiä, googglesit, kaikkea cyber goottiin liittyvää.
Tosin koulussa olen ihan perus gootti ihmisiä.
Kirjoittanut: RosyGirly_ (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.02.2012 23:35
Kaverini innosti mua olemaan erilainen, kun juteltiin just goottityylistä ja kateltiin sen kanssa yhdessä hameita backstreetiltä ja kerto mitä vaatteita se omisti.
Sitten mä tajusin, että "hei mun on pakko pukeutua erilaisesti!" sitten mä rupesin katselemaan erilaisia kenkiä ja vaatteita täältä gootti.netin sivulta. Mä kun pääsin nuorempana käymään Morticiassa, rakastuin todella heti siihen kauppaan ja mun oli pakko saada sieltä jotain goottia mukaan. Mä ostin mun ensimmäiset gootti käsineet sieltä ja rupesin sitten enemmän innostumaan tyylistä.
Kysyin sitten lisää mun kaverilta ja se vaan onneks mua sitten neuvo koko aika, sitten mä rupesin säästämään mun ensimmäisiin gootti popoihin ja nythän ne on turvallisesti mun luona turvassa! Käyttökelpoiset ovat yhä ja nykyään mulla on enemmän gootti vaatteita, nuorempana mulla ei ollut kovinkaan paljoa.
Jopa mun äitikin antaa mun pukeutua erilaisesti, vaikka välillä vastustaakin ajatusta mutta saan aika useasti käännettyä sen pään ympäri.
Iskä taas on eri maata, se nimittäin todellakin hyväksyy mun erilaisuuden ja antaa puketua mun ihan erilailla, se on jopa hankkinut mulle yhdet gootti kengät, laukun ja topin!
Äitipuolikin on innoissaan aina, kun ostan jotain goottivaatteita niin se aina kommentoi niin mukavasti, niin mulle tulee siitä tosi hyvä mieli!

Nykyään oon yhä gootti ja vaatteita kyllä löytyy, pidän tästä tyylistä ja se on mun ihan oman tuntunen!
Kirjoittanut: Azrael (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 06.02.2012 00:21
Mä en henk koht. tykkää luokittelusta.
Tämä on sikäli hassua, koska vaikka itse koen jööttimusiikin ja pukeutumistyylin olevan lähellä sydäntäni en silti tykkää siitä, että muut ihmiset luokittelevat miun kuuluvan johonkin tiettyyn alakulttuuriin. Kait se on niin kiinni siitä, että inhoan strereotypisointia ja goottistereotypiat ovat usein niin tylsiä ja ennaltaanarvattavia.

Itselleni tämä pukeutumistyyli on tullut ja jäänyt päälle lähinnä musiikillisten idolien kautta ja nykyisinkin etsin uusia ideoita pukeutumiseen omien "esikuvieni" kautta. Nuorempana omalla ulkonäöllä oli enemmän painoarvoa, mustiin on tullut pukeuduttua tyyliin jostain 15 vuotiaasta asti.

En voi oikeasti sanoa tietäväni että miten miusta tuli minä, joidenkin tuttujen mielestä mulle on vaan jäänyt päälle ns. "ikuinen angstikausi".
Tavallaan tuo on totta, ilman sitä angstiversiota. En osaa kuvitella pukeutuvani ruskealiituraitaiseen jakkupukuun ja olevani tyytyväinen itseeni sillä tavalla.
Se olisi aivan liian tylsää. Sanotaanko näin, että sisäinen lapseni on aina tykännyt leikkiä ja sama leikki jatkuu yhä ties kuinka pitkään.

Ei suora vastaus tähän kysymykseen, mutta en osaa juuri paremminkaan selittää. Tumma pukeutuminen on vaan jäänyt päälle ja oma tyyli on kehittynyt ajan myötä.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit