Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Mitä ajattelit gooteista ennen kuin sinusta tuli sellainen?

Kirjoittanut: Swiine (Jäsen)
  • Lähetetty: 14.07.2010 16:36
Ekaks luulin niitä saatananpalvojiks, mut sitten ku kaverista tuli gootti (oltiinkohan 3. vai 4. luokal..?) ni se muutti ajatukset ihan täysin. Olihan se aluks vähän outoo, et se yhtäkkii tulee mustis kouluu ja mustaa meikkii ja silleen mut siihen tottu ja se oli kuitenki muuten tosi kiva tyyppi ni eihän sitä voinu vihaa. Sittempä vaan jotenki kiinnostuin 6. luokalla vähän enempi metallista, kun kuulin bodomeita (eli vaik ne on aika massaa nykyään ja oon muutenki jättäny niiden kuunteluu vähemmälle, mul ei oo mitään syytä haukkuu niitä!) ja vaihoin akustisen kitaran sähköseen. Tuli ketjut, mustat vaatteet (heh luokkakuvas oli viel siniset ) ja pipo pääs sisäl ja aurinkolasit silmil sato tai paisto olin aika ernu, viel kasiluokalle asti olin enempi hevari, mut sitte kesällä 2009 löysin tän tyylin ja sillä mennään vieläkin. En vaan tykkää näyttää tylsältä, kai se tuolta kaukaa on tullu
Kirjoittanut: Teme95 (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 14.07.2010 16:59
Ajattelin että ne on vaan jotain saatananpalvojia tai natseja, mutta sitten kun viime vuonna rupesin hevariksi, niin nyt en ajattele niitä mitenkään ihmeellisinä ihmisinä. Sama juttu kuin että luulin ensin, että kaikki hevi on jotain grindcorea, mutta kun tutustuin enemmän metalliin(Kuuntelin COB:in In your Facen), niin huomasin pitäväni siitä. Nyt päällä on oikeastaan vain mustaa, ja mietin tuon kajaalin käytön aloittamista.
Kirjoittanut: Adalan (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.07.2010 10:39
Ikävää myöntää, mutta en ajatellut tai tiennyt gooteista mitään. Pienellä paikkakunnalla ei pahemmin näe kuin vain omia tuttavia. Hiljalleen aloin tuntea vain mustan värin itselleni sopivaksi. Muissa tunnen oloni hyvin alastomaksi ja alttiiksi. Mytologia, magia, mystiikka ja okkultismi ollut kakarasta asti hyvin lähellä sydäntä. Voin ylpeästi sanoa että minusta kasvoi gootti, en vain ryhtynyt tai alkanut. Tämä oli tahdosta riippumaton juttu enkä laita vastaan ollenkaan. Vaikka en joka päivä päällepäin näytäkään gootilta, mutta sydämeltä ja mieleltä olen. Joka ikinen sekunti hamaan kuolemaan saakka.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 20.07.2010 11:44
Eipä noita kauheasti pyörinyt omassa lapsuudenkaupungissa, en itseasiassa muista edes nähneeni ainuttakaan. Sen verran pieni paikka. Muutama punkkari siellä oli, mutta ne olivat niin paljon vanhempia etten uskaltanut koskaan yrittää tutustua. Itse hurahdin fantasiakirjoihin joskus neljännellä luokalla. Metallimusiikkiin ensimmäistä kertaa joskus viidennellä tai kuudennella. Ja siitä se aika luontevasti jatkui. Siinä vaiheessa alkoi omakin pukeutuminen jo pikkuhiljaa hiippailla tummempaan päin. Yläasteelle mennessäni sain tietokoneen ja löysin internetin ihmemaailman, jossa sitten sain vakuutusta sille, etten ollutkaan kummallinen friikki, joka piti vääränlaisista asioista. Minulla oli aika olemattomasti jos lainkaan tietoa gooteista ennen kuin sain oman tietokoneen ja urani nörttinä viimein alkoi. Sitä ennen olin ollut se kummallinen tyttö, joka lukee paljon ja kuuntelee omituista musiikkia. Kuudennella luokalla minua ensimmäistä kertaa sanottiin saatanapalvojaksi aikuisen ihmisen toimesta. Se ei hirveästi vahvistanut lapsen tunnetta siihen, että oli oikein tykätä vähän erilaisesta musiikista, kirjoista ja vaatteista. Piilottelin ihan hirveän pitkään metallinkuunteluani vanhemmiltani. Vaikka minulla on mahtavat vanhemmat jotka ovat aina antaneet minun tehdä elämästäni oman näköiseni, säikähdin muualta saamaani palautetta ja ajattelin, että esimerkiksi rankemman musiikin kuunteleminen on oikeasti jotenkin väärin. Myöhemmin kävi ilmi, että äitini pitää ihan tolkuttomasti vanhasta Nightwishista, Apocalypticasta ja monista muista bändeistä, joiden levyjä pentuna tungin kirjahyllyni taakse piiloon. Ja isäni oli parikymppisenä pitkätukkahevari. Oh well. Sukuvikoja.

Siinä vaiheessa siis kun ekan kerran eksyin netissä metallibändien sivuille, sitä kautta goottivaatekauppojen sivuille, roolipelipiireihin ja vastaaviin niin olin oikeasti aika todella helpottunut. En ollutkaan ihan friikki taipumusteni kanssa ja sitä rataa. En ole oikeastaan koskaan identifioinnut itseäni mihinkään alakulttuuriin, mutta minulla on kuitenkin paljon asioita yhteisenä gootti/hevari/metallimörkö/punkkari-tyylien kanssa, joten tottahan sellaiset piirit puoleensa vetivät. Osin siitä puhtaasta syystä, että olin aika kyllästynyt olemaan kaupungin virallinen noita ja kylähullu 12-vuotiaasta lähtien. Oli kiva pörrätä sellaisessa porukassa, jossa kukaan ei ihmetellyt esimerkiksi musiikkivalintojani. Se on edelleen kivaa, vaikka musiikkimakuni on laajentunut paljon raskasta musiikkia pidemmälle ja tottapuhuen pukeutumistyylinikin muuttunut aika tylsäksi ja arkiseksi. En siis ole koskaan mieltänyt itseäni gootiksi, joten ei oikein voi sanoa että ennen kuin minusta tuli gootti, mutta kun opin tämän ja muutaman muun alakulttuurin olemassaolosta olin tosi helpottunut, koska se tarkoitti sitä että en ollutkaan ainut joka tykkäsi tietynlaisista asioista.
Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.07.2010 12:19
Nuorempana yhdistin gootit hevareihin ja erityisesti Nightwishin kaltaisiin oopperahevibändeihin. En ikinä yhdistänyt gootteja saatananpalvojiin, koska jotain kautta altistuin ajatukselle, että "Ei ne kaikki gootit mitään saatananpalvojia ole." Tiesin jo melko varhaisella iällä, että black metallistit olivat niitä saatananpalvojia ja etteivät "gootit" mitään niin raskasta heviä kuuntele.

Nämäkin väärinkäsitykset oikaistuivat kun eräs kaverini oli käynyt kuuntelemassa jotain Varjo-nimistä goottirock-bändiä livenä ja ostanut heidän levyn. Kaveri kehui tätä kyseistä bändiä ja minä sitten altistuin kuuntelemaan Paratiisissa-levyä olettaen, että sieltä tulisi jotain synkkää oopperaheviä. Hetki meni ennen kuin tajusin, että nyt ei oltu ihan hevin puolella enää.

Samoihin aikoihin kun tutustuin Varjoon aloin itse tutustua vanhaan punkkiin ja sitä kautta varhaisen punkin sukulaisgenreihin, ja goottirock pisti taas päätään esiin. Sitä kautta sitten ensimmäistä kertaa tajusin mistä gootteilussa oli kyse. Tämän lisäksi löysin Deathrock.com-nimisen nettisivun, joka vakuutti minut siitä, että goottiskene oli pilalla, kun kaikissa bileissä soitettiin vain paskaa EBM:ää ja Sisters of Mercyn "This Corrosionia."

Sanottakoon vielä, että olin teinipoikana niin nössö, etten uskaltanut "gootteihin" luoda mitään yhteyttä. Asenteeni oli yhdistelmä kummeksuntaa, ihailua ja pelkoa.
Kirjoittanut: Morso (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 20.07.2010 12:35
Asun pienessä kylässä, jossa on paljon lestadiolaisia, joten minuakin varmaan luullaan saatananpalvojaksi tai vastaavaksi (sana gootti on siis aivan vieras). Kuulin gooteista ensimmäisen kerran kun olin seitsemän, kun telkkarista tuli jonkinlainen dokumentti. Silloin muistaakseni ajattelin "vau, onpa noilla tytöillä siistit vaatteet" ja siitä lähtien ihailin aina salaa gootteja. Sen jälkeen löysin musiikin, joka yhdistettiin tähän genreen.

Kuudennella luokalla olin se outo lintu, joka pukeutui aina mustaan ja piti tukkaa silmillä ja joka oli kiinnostunut oudoista asioista, kuten vampyyreista, fantasiasta ja muusta sellaisesta. Silloin mielsin itseni jonkuntyyppiseksi hevariksi/emoksi. Kun menin ylä-asteelle, toin persoonaani enemmän esiin pukeutumalla. Asiaa saattoi auttaa myös se, että koulussamme oli jo toinen goottityttö, joten tyyli ei ollut aivan vieras. Kuitenkin tajusin olevani gootti vasta puoli vuotta sitten, sitä ennen olin nauranut koko ajatukselle, että minä olisin gootti!
Kirjoittanut: Neiti Kooma (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.07.2010 20:06
Mie ajattelin että angstisia pellejä, jotka esittää että niillä on niin *tanan rankkaa ja viiltelee lusikalla pimeässä huoneessa jonka seinät on maalattu mustiksi polttaen mustia kynttilöitä kuunnellen HIM:iä. Sitten löysin hyvää musiikkia. Joka paljastui kasari-goottirokiksi. Shit happens. Valistuin ja valaistuin.

Kirjoittanut: Tifa (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.07.2010 18:00
Kuulin gooteista joskus 3. tai 4. luokalla. Muistaakseni sitten netistä luin kaikkea, myös tätä foorumia tuli joskus vuonna 2006 luettua. Ihailin näiden ihmisten vaatteita ja ajattelin että mitä jos itsekin olisi tuollainen. Minulla ei oikeastaan ollut mitään käsitystä, mikä on gootti, enkä ajatellut heistä paljon mitään. 6. luokan loppupuolella alkoi päältäni löytyä mustaa, ja kajaalia alko kulumaan. Siitä lähtien, tähän päivään asti oon kasvanu ja näin. Iron Maidenia tuli kuunneltua 2-7 luokilla mut nyt on vähyentyny sen kuuntelemine. Sattumalta löysin youtubesta joitankin goottirock bändejä ja näiden kautta löysin itselleni mieluisan pukeutumistyylini. En joka päivä näytä välttämättä gootilta, mut se ei häiritse sen pahemmin.
Kirjoittanut: LauriGhost (Jäsen)
  • Lähetetty: 29.07.2010 01:31
Olen nähnyt lapsena gootteja enemmän telkkarista mistä välittyi pääasiassa sitä amerikkalaisten TV-sarjojen saatanan palvoja goottia. Omaa näkemystä ei muodustunut pitkään aikaan kun gootteja ei oikein kulmilla liikkunut. Jossain vaiheessa (olisko 3./4. luokalla) aloin ajatella että ne on vaan ihmisiä jotka pukeutuu erilailla. Kun aloin kuunnella gootti musaa niin sitten alkoi kuvakin vähän syventyä. Tyylin tutustuin myöhemmin ihan itse. Kotiseudulla ei vieläkään liiku käytännössä ketään muuta joka kutsuu itseään gootiksi, kaupungin syrjällä kun majailen.
Kirjoittanut: ladydeath (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • • Muokkasi: ladydeath
  • Lähetetty: 29.07.2010 12:45
en perusta stereotypioista, mutta jos kyseessä on lapsenmieli niin taisin tuntea jotain kiehtovaa yleensä koko gootteudessa, mutta toki sellaisia henkilöitä katsoi kauan.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!