Gootti.net

Virtuaalitodellisuudesta uusia ulottuvuuksia viihteeseen

  • Julkaistu perjantaina 12.11.2021

Virtuaalitodellisuus on keinotekoinen ympäristö, joka on luotu tietokonesimulaatioilla. Sen ympäristöön voidaan tuoda sekä todellisen maailman että täysin kuvitteellisen miljöön elementtejä. VR on jo nyt täällä, mutta sen odotetaan kasvavan entistä suuremmaksi megatrendiksi tulevaisuudessa.

Viihde- ja erityisesti pelimaailma omaksuvat ketterästi ajankohtaisia trendejä ja niiden oletetaan olevan etunenässä VR:n käyttöönotossa. Esimerkiksi uhkapelaaminen on ottanut varsinaisen digiloikan 2000-luvun aikana ja suuri osa kasinopelaamisesta tapahtuu digitaalisesti. Nettikasinoita on tarjolla runsaasti ja niitä suunnataan kohdistetusti esimerkiksi suomalaisille pelaajille. Tähän pyrkii muun muassa www.suomicasino.com.

Virtuaalitodellisuus ja pelaaminen lyömätön yhdistelmä

Virtuaalitodellisuus kehittyy hurjaa vauhtia, mikä saattaa syrjäyttää monia perinteisen viihteen osa-alueita. Esimerkiksi huvipuistot voivat jäädä historiaan tulevaisuudessa, kun mukaansatempaavia kokemuksia saadaan virtuaalisessa maailmassakin. VR-pelaamiseen on liitetään paljon odotuksia, joihin kokonainen teollisuuden ala pyrkii tarjoamaan ratkaisuja.

Virtuaaliseen todellisuuteen pohjautuva pelaaminen kytkeytyy usein pelaajan aistimuksiin kolmiulotteisessa tekoympäristössä. Ympäristön kanssa ollaan vuorovaikutuksessa pelin aikana, minkä kolmiulotteisia tehosteita tarjoavat VR-lasit ja kuulokkeet saavat aikaan. Niitä on ilmaantunut markkinoille jo nyt, vaikkakin ne tuppaavat olevan peruskuluttajalle kalliita.

Bioaistiminen on yksi virtuaalisen todellisuuden alailmiö. Pelaaja saa dataan perustuvan asusteen, joka antaa pelaajalle erilaisia sensoreita. Sensorit tallentavat pelaajan kaikki liikehdinnät kolmiulotteisissa olosuhteissa, jotka tietokone vastaanottaa ja aktivoi niihin vastineita. Nämä liikkeet siirretään takaisin tietokoneen analysoitavaksi ja data muunnetaan vastetoiminnoiksi.

Virtuaalitodellisuus soi ja näkyy musiikissa

Musiikki ottanee pelialan ohella osuutensa virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksista. Virtuaalisen todellisuuden avulla kuuntelija voi liittyä haluamaansa konserttiin keinotekoisessa ympäristössä. Kuuntelija voi myös laittaa VR-lasit päähänsä ja astua idolinsa kanssa lavalle.

Vuorovaikutus on keskeinen asia, koska muutoin VR-konsertti tuntuu helposti vasteettomalta. VR ei välttämättä korvaa fyysistä keikkaa, mutta sen tavoitteena on päästä siihen lähimmiten. Kehityksen ansiosta elämystä voidaan tehostaa soveltamalla kuuntelijan sykkeen ja aivoaaltojen tuottamaa palautetta.

Kuuntelija keskittyy paremmin, kun aistikenttään tuodaan visuaalisia efektejä aivoaaltojen suhteen muuttuessa. Kuuntelijan aistihavaintojen vastineet ovat vahvempia, kun visuaaliset efektit kasvavat aivoaaltojen vastineen mukaan.

Visuaalisuus on luonnollisesti läsnä musiikkivideoissakin. Virtuaalitodellisuus kehittää niistä entistä näyttävämpiä ja niihin voidaan ujuttaa erilaisia musiikkisovelluksia. Virtuaalitodellisuus tukee musiikin kokonaiselämystä, jossa sitä sekä kuunnellaan että aistitaan muillakin tavoin. Ken tietää, pääsisikö fani haastattelemaan idoliaan virtuaalisessa ympäristössä?

VR-laitteet maksavat vielä maltaita

Virtuaalitodellisuuden laitteet ovat vielä kalliita, mikä on hidastanut VR-teknologian laajempaa vastaanottoa kuluttajien keskuudessa. Korkealaatuisten tuotteiden hinnat huitelevat sadoissa euroissa, minkä lisäksi pitäisi hankkia muuta kallista laitteistoa. Markkinoille on kuitenkin ilmaantunut edullisempiakin vaihtoehtoja, mutta niiden laatu ei yllä tyyriiden tuotteiden tasolle.

Kuohkeista hinnoista huolimatta VR-laitteet saattavat tulevaisuudessa pudota alempiinkin hintaluokkiin. Tämä edistää niiden kysyntää suuremman yleisön keskuudessa. VR-laitteita myydään tällä hetkellä lähinnä kuulokkeiden muodossa, mutta laitteistoissa hyödynnetään erilaisia miljöitä, joista siirtyy todentuntuisia aististimulaatioita.

Viihteen tulevaisuus virtuaalitodellisuudessa

Virtuaalitodellisuuden tulevaisuus näyttää erittäin mielenkiintoiselta. Teknologia ottaa suuria harppauksia kohti innovatiivisimpia ratkaisuja, jotka tuovat sekä peli- että viihdekokemukseen uusia ulottuvuuksia. Pelaamisessa yhteisöllisyys on jo nyt tärkeää ja monet pelit vaativat sosiaalisuutta.

Virtuaalitodellisuus yhdistettynä yhteisöllisyyden voimaan voi kehittää pelaamista entisestään. Kun kuluttajat pääsevät kokeilemaan enemmän VR-laitteita, saattaa mielikuvitus saada uudenlaiset siivet. Kuluttajat haluavat jo nyt osallistua aktiivisesti pelien kehittämiseen ja virtuaalitodellisuus voi saada aikaan entistä luovempia kokonaisuuksia.

Kehityksen ja innovatiivisuuden ansiosta virtuaalinen todellisuus muokkaa pelaamisesta todenmukaisempaa ja nautinnollisempaa. Järjestelmistä halutaan muokata mahdollisimman realistisia ja niissä halutaan lisätä ja edistää vapaita vuorovaikutuksen hetkiä, jotka johtavat ainutlaatuisiin kokemuksiin pelien ja pelaajien välillä.

Tietoa julkaisusta

Jutun julkaisi Pete. Gootti.net-sivustolla on julkaistu tähän mennessä 5604 kirjoitusta. Valtaosa kirjoituksista käsittelee musiikkia ja elokuvia sekä erilaisia tapahtumia. Selaat juuri osion artikkeli ja kategorian Sekalaista julkaisuja. Tätä julkaisua päivitettiin viimeksi 13. päivä marraskuuta 2021 kello 21:09. Tämän uutisjutun kestolinkki on tässä. Haluatko auttaa artikkelin täydentämisessä, ehostamisessa, korjaamisessa? Jos haluat, ota toki yhteyttä. Jos haluat lukea Gootti.netin parhaimpia juttuja, tutustu tähän listaukseen.

Kommentoi julkaisua

Tämä julkaisu ei ole saanut kommentteja, vielä. Voit kommentoida julkaisua kirjoittamalla kommenttisi alapuolella näkyvään lomakkeeseen. Asiattomat kommentit sensuroidaan tai poistetaan jälkikäteen sivuston ylläpidon toimesta.

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.